Realtid

KO stämmer Metro för reklamsidor

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 juni 2005Publicerad: 16 juni 2005

KO stämmer tidningen Metro inför Marknadsdomstolen för att ha utformat två förstasidor som nyheter trots att det handlade om reklam.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De båda förstasidorna berättade om ett tv-spel respektive glassnyheter. Sidorna var intill förväxling komponerade som nyhetssidor vad gäller text, bild och layout, anser konsumentombudsmannen (KO) Karin Lindell och konstaterar att annonserna därmed inte uppfyller marknadsföringslagens krav på att reklam ska vara utformad så att det tydligt framgår att det handlar om just reklam.

Den är inte alltid tillräckligt med en liten annonsmarkering i ena hörnet, tycker KO och känner oro för tendensen där reklam liknas vid redaktionellt material.

”Medier som säljer reklamplats på det här viset riskerar att tappa förtroende hos läsarna. Det är viktig med tydliga gränser mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll i såväl press, radio som tv”, säger KO i ett pressmeddelande.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]