När vi övriga möts av skylten ”Slutsålt” på SJ:s och andra bokningsaktörers webbplats så rundar Claes Hemberg systemet och skaffar sig en sittplats ändå. Här är hur han gör.
Knepet som ger Claes Hemberg biljett på fullsatta tåg: ”Finns osynliga säten”
”Slutsålda tåg är inte alls slutsålda. Det finns osynliga säten på tågen. Det är bara SJ:s datasystem som inte klarar av att visa det”. Så inleder finansprofilen Claes Hemberg ett blogginlägg med rubriken ”Hitta plats på fulla tåg”.
”När SJ säger att tåget är fullt så kan du ändå åka med, helt laglydigt, med egen biljett. Du måste bara veta hur du bokar biljetten och kringgår det som SJ:s it-system inte klarar av att tänka ut självt”, skriver han och ger sedan förklaringen – nämligen att köpa delsträckor.
Istället för att köpa biljett hela vägen, exempelvis Stockholm-Lund, så köper Claes Hemberg delsträckor, Stockholm-Nässjö, Nässjö-Lund. Det är samma tåg, men enda nackdelen är att Hemberg behöver byta sittplats i Nässjö.
”Om SJ erbjöd delsträckor, skulle de kunna kanske få rum med kanske 10-20 procent fler resenärer. Ja, så många tomma säten brukar jag ha omkring mig på ”fulla tåg”. Och bäst av allt: detta skulle ge SJ mer intäkter, utan att kräva fler vagnar, personal eller ström. Bara mer intäkter och nöjdare kunder”, skriver han.
Claes Hemberg konstaterar att det inte enbart är tågoperatörerna som har samma stelbenthet. Detsamma gäller landets hyresvärdar, menar han:
”Folk har svårt att byta mellan olika storlekar på lägenheter. För kunderna ser inte hela utbudet. Och därför inte kan varken fråga eller önska sig ett byte. Det uppenbara beviset är att de som äger byter lägenhet i snitt vart sjunde år så flyttar hyresgäster i snitt vart fjortonde år”, skriver Claes Hemberg.