Klyftan växer mellan chefer och anställda

Expert: Så undviker du vanliga fällor vid visstidsanställningExpert: Så undviker du vanliga fällor vid visstidsanställning
Det kan vara bäddat för konflikter mellan arbetsgivare och personal om man inte vet vad som gäller kring visstidsanställningar. (Foto: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

Arbetsförhållandena efter pandemin har fört chefer och anställda allt längre ifrån varandra: ”Prioriterar personal som man kan lita på.”

Annelie Sandström

45 procent av cheferna svarar i årets rekryteringsrapport från Workspace Recruit att pålitlighet är en av de allra viktigaste faktorerna för sin personal.

Egenskap verkar ha blivit allt viktigare – för två år sedan uppgav 35 procent av cheferna samma svar.

Samtidigt uppger anställda i större utsträckning att de inte blir lyssnade på.

Annons

För två år sedan uppgav 57 procent lyhördhet som det man främst vill ha av sin chef. I år har siffran stigit till 75 procent.

Frustration från båda håll

Jenny Sandén, IT- och marknadschef på Workspace Recruit, menar att svaren signalerar två saker.

Å ena sidan har cheferna blivit frustrerade under pandemin, när anställda som fått jobba på distans inte har levt upp till förväntningarna.

Annons

”Cheferna vill därför prioritera personal som man kan lita på”, säger i ett pressmeddelande.

Samma arbetssituation under pandemin har också fått anställda mer frustrerade över att cheferna inte lyssnar på dem.

Läs mer:
Vill du bli en bättre chef? Öva upp den här egenskapen. Realtid
Sveriges hetaste arbetsgivare korad. Realtid

Annons

Annons