Realtid

Klubbat: Stopp för fossildrivna nya bilar från 2035

Klubbat: Stopp för fossildrivna nya bilar från 2035
Realtid.se
Uppdaterad: 28 mars 2023Publicerad: 28 mars 2023

Uppgörelsen att inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035 har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel. Det rapporterar TT.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

23 länder sade ja medan Rumänien och Bulgarien avstod och endast Italien och Polen sade nej.

Omröstningen hölls sedan EU-kommissionen och Tyskland i lördags hittat en lösning för att få Tyskland att sluta blockera den uppgörelse som egentligen gjordes redan i höstas.

Parallellt röstade energiministrarna också ja till en rad andra tunga klimatuppgörelser som gjordes mellan EU-länderna och EU-parlamentet i höstas. Där ingår bland annat nya regler för utsläppen för skogs- och markanvändning – förkortat LULUCF i klimatsammanhang. Regeringen välkomnade uppgörelsen i höstas, men meddelade i förra veckan att man inte tänker rösta ja. Dåligt för Sverige, men bra för EU, blir det något luddiga svenska linjen.

Under dagens energiministermöte väntar även tunga diskussioner om framtida elmarknad, inklusive frågan om vätgas som tillverkats av kärnkraft ska kunna ses som förnybar.

EU:s medlemsländer och EU-parlamentet enades i höstas om flera tunga klimatförslag från EU-kommissionen. Fyra av dem godkändes formellt på tisdagen av ministerrådet: om koldioxidutsläpp från skog- och markanvändning (LULUCF), om nationella utsläppsmål (ESR), marknadsstabilitetsreserven (MSR) samt stopp för fossildrivna nya bilar från 2035.

Samtidigt hålls fortsatta förhandlingar om andra klimatförslag. Under natten mot tisdagen nåddes  en överenskommelse om bindande nationella mål för laddstolpar och annan laddningsinfrastruktur. Längs nätverket av större vägar i EU (Ten-T) ska det finnas laddstolpar för bilar var sjätte mil år 2026 och senare åtminstone var tolfte mil för lastbilar och bussar. Vätgasstolpar längs Ten-T-vägarna ska i sin tur finnas var 20:e mil från 2031. Undantag görs samtidigt för mindre trafikerade vägar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS