Realtid

Klirr i kassan för svensk turism

Klirr i kassan för svensk turism
Turisterna strömmar till Sverige. Men det gäller att locka besökare även under de mörka månaderna på året, så att inte alla kommer på samma gång. (Foto: Claudio Bresciani / TT)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 07 aug. 2024Publicerad: 07 aug. 2024

Rekordmånga turister har hittat till Sverige i år. Men hur gör man besöksnäringen så lönsam och hållbar som möjligt? Det har SVT Nyheter tagit reda på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

20 nov. 2024

Turistnäringen vill gärna att de som besöker Sverige kommer året om, inte bara på sommaren. Målet är även att turisterna ska stanna så länge som möjligt. 

“Dels hinner de spendera mer pengar och dels vet vi att de som tillbringar en längre tid på en plats blir mer positiva till platsen”, förklarar Anna Wittgren, marknadschef i Malmö stad, för SVT.

Kan få fler att flytta hit

Turismen är även viktigt för den regionala utvecklingen. Kanske kan den aktuella coolcation-trenden, som lockar sommarturister till svalare länder som Sverige, bidra till det? 

“Vi talar idag ofta om livsstilsmigration där ett visst sätt att leva eller vissa aktiviteter kan locka människor att flytta och bosätta sig i Sverige”, berättar turismforskaren Robert Pettersson.

Gruppen “globala resenärer”, som bryr sig om hållbarhet, kultur, natur och mat, är särskilt intressant för Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.

“Det är en målgrupp som kan tänka sig att flytta till Sverige”, säger Susanne Andersson, vd på bolaget. 

Just hållbarhetsfrågan är viktig, eftersom kraftig turism kan ha negativa konsekvenser för naturen och samhället. Det gäller därför för städerna att marknadsföra sig så att inte alla kommer vid samma tid.

ANNONS

”En lönsam turist är inte bara den som spenderar pengar i Sverige utan också någon som tar tillbaka kunskap till sitt land utifrån hur vi jobbar med hållbarhet”, säger Andersson.

ANNONS

Tre faktorer för att lyckas

Robert Pettersson lyfter fram tre faktorer som behövs för att lyckas med en turistsatsning.

Den första framgångsfaktorn bygger på att det finns samverkan mellan det offentliga och privata, och att dessa drar i samma riktning. Det andra som krävs är långsiktigt tänkande och en tydlig strategi. Den tredje faktorn är råvaran.

“Man måste ha naturen och kulturen som håller”, konstaterar Pettersson för SVT Västernorrland.

Läs vidare:

Experter: Så hanterar du värmen på solsemestern. Realtid

Så ska Köpenhamn tygla stökiga turister. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS