Klassisk teknik försvinner: ”Omvälvande”

Taggar i artikeln

Coca-cola Handel QR-kod
klassisk teknik fasas utklassisk teknik fasas ut
Streckkoden kan snart vara ett minne blott. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Den klassiska streckkoden fyller 50 år. Nu går globala bolag ihop för att revolutionera handeln – genom att skrota tekniken.

Sarah Carlsson

På 50-årsdagen av streckkoden, den 26 juni, gick 22 globala företag ut med ett gemensamt uttalande, där de uppmanade branschen att implementera QR-koder enligt GS1-standard.

Målbilden för detalj- och dagligvaruhandeln är att streckkoderna ska ha fasats ut i slutet av 2027. Något som GS1, den globala standardiseringsorganisationen, ställer sig bakom.

”Den första streckkodsskanningen revolutionerade hur vi köper, säljer och fraktar produkter. Nu står vi inför en liknande transformation”, säger Jonatan Tullberg, vd för GS1 Sweden, i ett pressmeddelande.

Annons

Jättarna Coca-Cola, L’Oréal och Procter & Gamble är några av alla företag som arbetar mot detta mål, skriver Wall Street Journal.

Nya krav på spårbarhet

Förhoppningen är att QR-koderna ska öka försäljningen och kundernas engagemang.

Dessa koder, som uppfanns 1994, har nämligen mycket större användningsområde än de äldre streckkoderna. Kunder kan scanna QR-koderna och få detaljerad information om produkterna, återköp, näringsinnehåll och mycket annat. 

Annons

Den nya generationens koder kan även möta nya krav på spårbarhet och patientsäkerhet, bland annat genom att förhindra förfalskade läkemedel från att säljas på apotek, skriver GS1 Sweden.

Läskjätten har höga förväntningar

Det är dock mycket som krävs för att övergången ska gå i lås.

Olika branscher behöver samarbeta globalt, mjuk- och hårdvara måste uppdateras hos återförsäljare och kunder behöver utbildas – och kanske rent av vinnas över efter motstånd, skriver Wall Street Journal.

Annons

Men trots allt detta har företagen stor tilltro till QR-koderna.

”De bästa användningsområdena är förmodligen de som vi ännu inte tänker på”, säger Alfredo Colas, senior vice president för data och analys på P&G.

Läs mer:
Massiva förluster för svensk handel. Realtid
Svensk Handel: Regeringen måste skydda svenska företag. Realtid
Experter: Därför bör OS klippa banden med Coca-Cola. Realtid

Annons