Klarnas AI-assistent byggd på OpenAI-teknik har nu funnits tillgänglig för kunderna i en månad, Under den här tiden har assistenten haft 2,3 miljoner konversationer, motsvarande två tredjedelar av Klarnas kundservicechattar.
Klarnas AI-assistent gör samma jobb som 700 heltidsanställda
Mest läst i kategorin
Assitenten gör motsvarande arbete som 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare och kundnöjdheten, enligt Klarna, är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare. Det framgår av ett pressmeddelande.
Klarnas kunder löser nu sina ärenden på mindre än två minuter – att jämföra med ett genomsnitt på elva minuter tidigare – en förbättring med 82 procent
Assistenten är tillgänglig i 23 länder, dygnet runt och kommunicerar på fler än 35 språk
Klarna uppskattar att tjänsten kommer att leda till en vinstförbättring på 40 miljoner dollar för Klarna under 2024.
-Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna i en skriftlig kommentar.
-Vi är oerhört exalterade över denna lansering, men den understryker också den djupa inverkan på samhället som AI kommer att ha. Vi vill återigen betona och uppmuntra samhället och politiker att noggrant överväga detta och tror att ett omsorgsfullt, informerat och stadigt förvaltarskap kommer vara avgörande för att navigera genom den pågående transformationen av våra samhällen.