I dag lanserar Klarna ett nytt sök-och jämförelseverktyg, som bygger på förvärvet av Pricerunner. Tjänsten lanserades i USA förra månaden, men nu kommer den även till Sverige, Danmark och Storbritannien. Analytikern Douglas Forsling bedömer att tjänsten kan vara väldigt värdedrivande för Klarnas kunder och handlare.
Klarna lanserar jämförelsetjänst i Sverige: ”Väldigt värdedrivande”
Mest läst i kategorin
För ett år sedan köpte betaljätten Klarna jämförelsetjänsten Pricerunner från Karl-Johan Persson, Creades, eEquity, Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl – en affär värd drygt 9 miljarder kronor. I mitten av oktober presenterade Klarna det nya sök-och jämförelseverktyg, som bygger på förvärvet av Pricerunner, i samband med ett stort lanseringsevent i USA. Nu har turen kommit till Europa, och Sverige, Danmark samt Storbritannien är först ut. Verktyget jämför priser och utbud hos olika onlinebutiker och presenterar detta för kunden. Dessutom ges möjligheten att kunna filtrera sökningarna på färg, storlek, betyg, lagerstatus och leveransalternativ.
– Det är väldigt tydligt att Klarna vill bli en super-shopping-app, som liknar de positioner som Amazon och Alibaba har på sina respektive marknader. Man ska inte behöva lämna appen för att hantera sin shopping och allt ska finnas där, säger Douglas Forsling, fintechanalytiker på Redeye, till Realtid.
Han säger också att eftersom jämförelsetjänsters affärsmodell är att ta betalt för den webbtrafik och de köp som tjänsterna genererar så lyser det igenom att Klarna vill tjäna mer pengar på handlarna i stället för på konsumenterna.
– Efter den senaste tidens värderingstapp och anställda som har fått sluta för att slimma kostnadskostymen är detta en potentiell intäktsström som kan hjälpa Klarna att nå lönsamhet, säger han.
Hur bra tror du att Klarna kommer att lyckas med tjänsten?
– För att detta ska bli den one-stop-shop som Klarna vill så beror det på hur många handlare de får in i appen. De har redan väldigt många handlare kopplade till sig vilket bör innebära att de redan har en kritisk massa. Men handlare måste också se trafiken från konsumenterna, vilket är det typiska problemet när man bygger ett nätverk. Kort sagt måste båda sidor komma till tjänsten för att den ska bli lyckad, säger Douglas Forsling.
Hur väntat är det Klarna lanserar tjänsten just nu?
– Att Klarna skulle lansera en jämförelsetjänst i appen har alla väntat på sedan de köpte Pricerunner. Efter att Klarna USA lanserade tjänsten i USA så var det bara en tidsfråga innan den skulle komma också till Sverige och andra marknader. Nyheten är alltså tung men också förväntad, så därför lär det inte bli världens uppståndelse just nu, men jag tror att tjänsten i sig kan vara väldigt värdedrivande för Klarnas kunder och handlare, säger Douglas Forsling.
Förutom priser och utbud samt filtrerade sökningar kommer Klarnas verktyg även att visa prisutvecklingen vilket ger konsumenter information om huruvida man bör köpa produkten nu eller avvakta.