Realtid

Klarna återbetalar miljontals kronor till lurade konsumenter

Realtid.se
Uppdaterad: 10 maj 2024Publicerad: 10 maj 2024

Klarna lanserar nu en rad åtgärder för att bättre skydda konsumenter mot bluffsajter och oseriösa dropshippinghandlare. Klarna omprövar även tidigare reklamationer för köp hos handlare med många klagomål.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna. Det framgår av ett pressmeddelande.

Konsumentverket varnade nyligen konsumenter för oseriösa dropshippinghandlare och meddelade att de inlett en stor granskning efter att ha mottagit ett större antal anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar.

Klarna lovar nu att man framöver ska granska klagomål mot icke-verifierade handlare mer kritiskt.

Handlare som säljer med Klarna kommer framöver behöva förhålla sig till striktare krav med tydligare information om företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy

Klarna genomför just nu en storstädning för att identifiera och stänga av oseriösa handlare.

Klarna säger också i dagens pressmeddelande att man gått igenom tidigare avslutade reklamationer för att identifiera beslut som ska omprövas. Reklamationerna ska omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare.  Klarna ska också förtydliga sina rutiner för kundservice och ge internutbildning för att konsumenternas invändningsrätt ska följas och vara lätt att förstå.

Klarna kommer framöver att visa ett varningsmeddelande i kassan hos handlare som ännu inte har verifierats av Klarna. Ett varningsmeddelande kommer också att visas om Klarna upptäckt en trend av ökande klagomål mot handlaren. Om klagomålen visar att handlaren inte uppfyller Klarnas kvalitetskrav kommer Klarna omedelbart stänga av handlaren.

–Bluffsajterna som lurar människor på pengar är ett växande problem för hela branschen men också för samhället i stort, och deras metoder blir allt mer sofistikerade. Vi genomför därför en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter. Det ska alltid vara tryggt och säkert att handla med Klarna. Vi har ett ansvar som vi tar på största allvar, säger David Fock, Produktchef på Klarna.

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS