Kina dumpar priser på solceller – EU kontrar med att vilja införa strafftullar på elbilar. Är ett nytt handelskrig under uppseglande, den här gången mellan Kina och EU istället för mellan Kina och USA? En sak är i alla fall klar: Europa är inte redo att tillverka tillräckligt med solpaneler för att vara självförsörjande, det säger Vida Wachtmeister, Sverige-vd på Otovo, till Realtid.
Kinas elkrig mot EU: ”Europa inte redo”
Johan Lindahl, generalsekreterare i ESMC, branschorganisation för europeiska solcellstillverkare, har till DN sagt att priserna på de kinesiska modulerna sjunkit med 35 procent sedan i maj. Han hävdar att de säljs för under 15 eurocent per Watt, vilket är lägre än både Kinas eget produktionspris på 20 eurocent per Watt och bara hälften av det europeiska produktionspriset på 30 eurocent per Watt.
Vida Wachtmeister, Sverige-vd på Otovo, bekräftar rejäla prisnedgångar för Realtid och förklarar att det beror på att Kina har ökat sin produktionskapacitet, som ett resultat av energikrisen förra året.
– Det är anledningen till att det nu finns mer utrustning än vad marknaden efterfrågar. Detta leder till att priserna pressas nedåt, vilket gör en investering i solenergi attraktiv för konsumenterna. Solcellsmarknaden har stabiliserat sig idag, jämfört med situationen vi befann oss i förra året då både hårdvaru- och arbetskostnader skenade, men sedan februari i år har vi sett en överraskande snabb återgång till de nivåer vi upplevde före krisen, vilket har resulterat i en prisnedgång på 30–40 procent i Sverige och ännu större nedgångar i andra europeiska länder, säger Vida Wachtmeister till Realtid.
Vad är drivkrafterna till att Kina vill erbjuda solceller till lågpris?
– Idag är Kina marknadsledande när det gäller produktion av solpaneler och inom solenergi är skalbarhet nyckeln. Under det senaste decenniet har flera stora solenergiföretag vuxit fram i Kina och de ökade sin tillverkningskapacitet kraftigt förra året. Det är viktigt att utveckla en mer lokal leveranskedja för hållbar teknik men vi måste vara realistiska. Europa är idag inte redo att tillverka tillräckligt med paneler för att vara självförsörjande. Europa installerade paneler motsvarande 40 GW solenergi förra året, varav cirka 39 GW kom från asiatiska paneler. Vi behöver fokusera på det långsiktiga perspektivet och hitta lösningar där Europa kan bli konkurrenskraftigt och producera tillräckliga volymer, säger hon.
Hur stor är risken för att de europeiska solcellsproducenterna slås ut?
– Den europeiska tillverkningen av solceller blev i princip utkonkurrerad för tio till femton år sedan. Det som händer nu är att vi ser effekterna av att ignorera tillverkningsledet i värdekedjan under den tidsperioden. På Otovos plattform erbjuder vi europeiska paneler, men vad vi ser är en prisskillnad som helt enkelt inte är tillräckligt attraktiv för merparten av konsumenterna. Om vi vill ändra på detta måste vi agera. 99 procent av efterfrågan tillgodoses idag genom asiatisk produktion, varför vi måste arbeta med att öka den resterande en procenten – helst genom att skapa extra incitament för konsumenterna att välja europeiska paneler, säger hon.
Vad behöver Europa göra för att påskynda den gröna omställningen?
– Genom att agera nu. Branschen, politiken och konsumenterna behöver tillsammans ta aktiva beslut för att påskynda omställningen och vårt råd till konsumenterna är självklart att investera i solenergi nu, särskilt när vi ser de här låga priserna, säger hon.
Nu säljer ju inte Otovo elbilar, men hur ser du på diskussionerna om att EU överväger att införa tullar för kinesiska elbilar – något som bland annat Jojje Olsson skrev om på sin nyhetssida?
– Otovo är för en politisk policy där det råder ömsesidig nytta. Europeiskt innehåll bör uppmuntras, samtidigt som vi säkerställer tillgången på asiatisk och internationellt producerad förnybar teknik, vilket ger oss möjlighet att utveckla vår egen kapacitet. Om vi bara använder piskan på import riskerar vi att inte ha tillräckligt av den gröna tekniken, och om vi inte använder moroten på europeiskt producerade varor riskerar vi att inte ha kunskapen att tillverka framtidens teknik. Lösningen bör snarare vara att hjälpa konsumenterna att välja, exempelvis genom subventionsprogram som skapar incitament att välja europeiskt producerade varor, säger hon.
Vad kan det tänkas finnas för risker med om man låter Kina bli ”Europas elbilsfabrik”?
– Framtidens fordon är i stor utsträckning eldrivna och europeiska biltillverkare måste kunna konkurrera inom denna sektor. Om de europeiska tillverkarna inte kan konkurrera finns det en risk att europeiska tillverkare tappar marknadsandelar eller slås ut, vilket skulle påverka både den europeiska ekonomin, konkurrenskraften och sysselsättningen på den europeiska arbetsmarknaden, säger hon.
Hur viktiga är batterier för den gröna omställningen?
– Nu när marknaden kring batterier börjat ta fart har vi en chans att inte begå samma misstag som vi gjorde för 15 år sedan inom solenergi. För att inte bli beroende av kinesiska batterier behöver vi agera snabbt, eftersom lagringssystem kan anses vara en av de viktigaste pelarna för energiomställningen, säger Vida Wachtmeister.