01 jan. 2025

Realtid

Kina växlar upp inom AI-styrd bilteknik

Kina växlar upp inom AI-styrd bilteknik
Amerikanska konsumenter troligtvis inte att få ta del av den kinesiska AI-tekniken. (Foto: Jessica Gow/TT)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

Efter att ha tagit ledningen i elbilsindustrin siktar Kina på att bli världsledande inom AI-driven förarassistans: "Påskyndar kommersialiseringen."

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konkurrensen hårdnar bland företag som jobbar med programvara för förarassistans, som exempelvis nystartade elbilstillverkaren Xpeng och etablerade techjätten Huawei. Det rapporterar Wall Street Journal

Med hjälp av artificiell intelligens, som kan efterlikna mänskliga körmönster och navigera bilar genom trafiksituationer, kan de påskynda innovation och sänka kostnaderna.

De senaste modellerna kräver dock fortfarande att en människa är närvarande och kan ta kontroll över bilen, skriver tidningen.

Fullt fokus på autonom körning

Kina vill dominera den här tekniken för att kunna bli en global fordonsmakt och utmana västvärlden och Japan.

”Det kinesiska ekosystemet är utformat för att påskynda kommersialiseringen av autonom körning”, säger Michael Dunne, som driver ett eget konsultbolag inom fordonsindustrin, till WSJ.

Inspirerade av Tesla fokuserar kinesiska företag på AI-driven förarassistansteknik, som kan ta in ny information om vägar och scenarier ute i trafiken istället för att förlita sig på högupplösta kartor och förinställda regler.

Tekniken, som kallas end-to-end, använder en enda AI-modell som tränas för att kunna reagera på nya vägar och olika trafiksituationer.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Ersätter inte föraren

Landets främsta biltillverkare och techbolag satsar intensivt på denna AI-teknik.

BYD kommer till exempel att börja sälja sin första bil med heltäckande programvara för körning i år och Xpeng lanserade en version i maj. 

Liyun Li, som leder Xpengs autonoma körcenter, förklarar att bilarna med deras system inte är tänkta att ersätta mänskliga förare, utan att hjälpa förarna.

Motstånd från USA

Den kinesiska tekniken är ännu inte allmänt tillgänglig i USA. Den amerikanska regeringen är i full färd med att granska de nationella säkerhetsriskerna med uppkopplade fordon laddade med kinesisk programvara som övervakar föraren.

Samtidigt sätter USA:s chipblockad käppar i hjulen för Kinas bilindustri. På grund av USA:s höga tullar på kinesiska bilar kommer amerikanska konsumenter troligtvis inte att få ta del av den nya tekniken.

I likhet med Tesla har dock elbilstillverkarna Xpeng och Nio designat sina egna chips. 

ANNONS

Läs mer:
Kinas chipsatsning kan leda till global priskollaps. Realtid
Huaweis AI-chip haltar: ”Kodningen är ofullständig”. Realtid
Nationell säkerhet styr USA:s ekonomiska politik. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]