På fredagen införde EU strafftullar mot elbilar från Kina. Landet hoppas på att kunna nå en "ömsesidigt acceptabel lösning" snarast.
Kina hoppas på snabb lösning efter EU:s strafftullar
I mitten av juni meddelade EU-kommissionen att de strandade diskussionerna med Kina skulle leda till ytterligare strafftullar på importerade kinesiska elbilar.
Detta för att motverka subventionerna som EU menar snedvrider konkurrensen på elbilsmarknaden, skriver Dagens PS.
På fredagen infördes strafftullarna – som i vissa enskilda fall kommer att stiga markant till 47 procent.
Strafftullarna väntas också leda till dyrare elbilar i Sverige.
Sågs senast i juni
Nu hoppas Kina på att snarast kunna nå en överenskommelse med EU om strafftullarna.
”Vi hoppas att den europeiska sidan kommer att samarbeta med Kina för att möta varandra halvvägs, visa uppriktighet, påskynda konsultationsprocessen och, baserat på regler och verklighet, nå en ömsesidigt acceptabel lösning så snart som möjligt,” säger Kinas handelsministeriums talesperson He Yadong enligt CNBC.
Landets handelsminister Wang Wentao och EU-kommissionens handelskommissionär Valdis Dombrovskis möttes virtuellt så sent som den 22 juni för att diskutera läget.
Yadong kunde på torsdagen, en dag innan strafftullarna infördes, inte säga något om hur samtalen mellan EU och Kina faktiskt går.
Spenderar 230 miljarder
Samtidigt har Reuters rapporterat om USA:s president Joe Bidens handelskrig mot Kina, där planen är att fyrdubbla tullarna på kinesiska elbilar.
Nyenergibilindustrin, som inkluderar hybrid- och batteridrivna bilar, har vuxit snabbt i Kina och biltillverkare som BYD har exporterar stora mängder fordon till EU och andra regioner.
Den kinesiska regeringen har spenderat 230 miljarder dollar för att utveckla sin elbilsindustri, enligt amerikanskbaserade Center for Strategic and International Studies.