Kina dominerar e-handeln: ”Shein och Temu-effekten”

Kina populär e-handelKina populär e-handel
Shein och Temu-effekten gör att Kina hamnar i topp när svenskar väljer utländska e-handlare. (Foto: Jessica Gow/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Svenskar rekordhandlar på nätet – och numera kommer majoriteten av alla paket kommer från Kina. Utvecklingen välkomnas inte av Svensk Handel.

Sarah Carlsson

Utländska e-handlare levererade elva miljoner paket till svenska konsumenter under andra kvartalet. Det är en ökning med tre miljoner jämfört med motsvarande period i fjol. 

Tyskland är inte längre det land som svenskarna handlar mest från. Nu ligger Kina i topp, visar färska siffror från Transportföretagen och HUI.

”Vi ser att den stora ökningen av utlandspaket håller i sig. Det går inte att förneka att Shein och Temu-effekten påverkar hur vi svenskar handlar på nätet”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Annons

Svenska företag drabbas

Näringslivsorganisationen Svensk Handel ser allvarligt på dominansen från de kinesiska e-handelsjättarna, vilket Realtid har rapporterat om tidigare.

Svensk Handel menar att varken Temu eller Shein respekterar EU:s regelverk och uppmanar regeringen att markera mot dessa företag. 

”Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Annons

Läs mer:
Sheins börsnotering får tummen upp av brittiska politiker. Realtid
Kraftigt uppsving för e-handeln – varnar för Kina. Realtid

Annons