Tre av fyra svenska företag upplever att de har svårt att hitta personal med rätt kompetens. Samtidigt har den globala kompetensbristen ökat - och det leder till konkurrens om de internationella talangerna. Det visar en ny undersökning.
Undersökning: Kompetensbristen ökar globalt - rekordhög även i Sverige
– I Sverige har vi länge kämpat med en skyhög kompetensbrist och den håller tyvärr i sig. Det som är extra oroväckande är att den nu sprider sig globalt. Det pekar på att vi inte kommer kunna förlita oss på internationell kompetens för att brygga de gap vi har i den svenska arbetskraften, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup som står bakom undersökningen, i en skriftlig kommentar.
Kompetensbristundersökningen bygger på intervjuer med 40 000 arbetsgivare i 40 länder, varav 1 000 intervjuer i Sverige.
77 procent, mer än tre av fyra svenska arbetsgivare, som deltagit i undersökningen uppger att de upplever att det är svårt att hitta personer med rätt kompetenser till verksamheten. Siffran är rekordhög. Endast en gång tidigare i undersökningens historia, 2019, har kompetensbristen legat på samma nivåer. Framför allt är det IT- och datakompetens som svenska arbetsgivare saknar.
– I sviterna av pandemin har kompetensbristen faktiskt förvärrats i vissa branscher, som har svårt att locka tillbaka personal. Samtidigt har vi en stor rörlighet på arbetsmarknaden där många människor byter jobb, konstaterar Mikael Jansson i ett pressmeddelande.
Globalt har 75 procent av alla arbetsgivare som tillfrågats i undersökningen uppgett att de har svårt att rekrytera rätt kompetenser, vilket enligt ManpowerGroup är en rekordhög siffra.
Framför allt i Asien är det svårt att hitta rätt kompetens – hela fyra av fem av de länder med högst kompetensbrist finns där. Bland de nordiska länderna som ingår i undersökningen så uppger 70 procent av arbetsgivarna i både Norge och Finland att de har svårt att hitta rätt kompetens.