I en tid när chefer ofta byter arbetsplats, visar en ny studie att de som stannar kvar inom samma företag spelar en avgörande roll – men det finns också risker.
Stanna kvar eller gå vidare – vilken chefsstrategi är bäst?
En studie från det amerikanska analysföretaget Altrata, visar att chefer som stannar kvar på sina företag genom hela karriären kan göra viktiga och bestående avtryck, skriver Financial Times.
Ett exempel är Elliott Hill, nyutnämnd vd för Nike, som började sin resa som praktikant.
”Nike har alltid varit en central del av vem jag är”, säger Hill, vilket markerar en stark koppling mellan hans personliga identitet och företaget.
Läs även: Chefer saknar strategi för äldre medarbetare: ”Oroande.” Realtid
Främjar kontinuitet
Att ha lång erfarenhet inom samma organisation kan gynna både ledarskapet och de anställda, menar Claudius Hildebrand från rekryteringsfirman Spencer Stuart.
”De främjar kontinuitet och stärker moralen”, säger han och poängterar hur långsiktig lojalitet kan fungera som en stark symbol för de anställda om deras egna karriärmöjligheter inom företaget.
Men en karriär som byggts på samma plats kommer också med risker.
Professor Monika Hamori från IE Business School påpekar att ledare som endast har erfarenhet från en arbetsgivare kan utveckla ett visst tunnelseende och sakna externa perspektiv.
Missa inte: Oväntad insikt om ledarskap – de presterar sämre som chefer. Realtid
Viktigt att bredda sitt perspektiv
För att undvika denna fälla har Roy Twite, vd för det brittiska industriföretaget IMI, breddat sitt perspektiv genom att ta styrelseuppdrag och skapa nätverk utanför sitt företag.
”Du måste hitta sätt att ta del av andra företag”, säger han, som även har satsat på vidareutbildning vid Cambridge och Harvard.
Enligt Financial Times kommer endast 15 procent av cheferna på finans- och analysföretaget S&P 500-lista utifrån – medan många andra har byggt sina karriärer internt i över 20 år.
Läs även: Kortare tid på toppen – ”glasklippan” drabbar kvinnliga chefer. Realtid