Musikströmningstjänsten Spotify bekräftar nu att personalstyrkan ska minskas med cirka 6 procent. Bolaget uppskattar att det blir tal om cirka 35-45 miljoner euro i uppsägningsrelaterade kostnader.
Spotify bekräftar: Så här stor blir neddragningen
I slutet av september förra året hade Spotify cirka 9 800 heltidsanställda.
– Vi har gjort stora framsteg när det gäller att förbättra hastigheten under de senaste åren, men vi har inte fokuserat lika mycket på att förbättra effektiviteten. Vi spenderar fortfarande alldeles för mycket tid på att synkronisera lite olika strategier, vilket gör oss långsammare. Och i en utmanande ekonomisk miljö får effektivitet större betydelse. Så i ett försök att driva på ökad effektivitet, kontrollera kostnaderna och påskynda beslutsfattandet har jag beslutat att omstrukturera vår organisation, skriver vd Daniel Ek.
Tidigare har flera medier rapporterat att Spotify planerade att inleda personalnedskärningar den här veckan, vilket nu alltså bekräftas. Spotify sällar sig därmed till flera andra stora teknikbolag som på sistone tvingats banta ned antalet anställda.
– Liksom många andra ledare hoppades jag att vi skulle kunna behålla den starka medvinden från pandemin och trodde att vår breda globala verksamhet och lägre risk för effekterna av en avmattning i annonserna skulle skydda oss. I efterhand var jag alltför ambitiös när jag investerade före vår intäktstillväxt, konstaterar Daniel Ek.
Det framgår vidare att Dawn Ostroff, Chief Content & Advertising Business Officer, kommer att lämna företaget som en del av en bredare omorganisation. Alex Norström, för närvarande Chief Freemium Business Officer, och Gustav Söderström, för närvarande Chief Research & Development Officer, kommer att ta på sig ytterligare ansvar och utnämnas till vice vd:ar för bolaget.
Spotify-aktien handlas upp 4,2 procent i förhandeln i USA.