Många av Telge Fastigheters medarbetare har lagt om livspusslet runt möjligheten för mycket distansarbete. Nu gör ledningen en helomvändning.
Skärper regler för distansarbete: "Roligare på kontoret"
Tegle Fastigheters medarbetare har tidigare kunnat jobba hemifrån halvtid, efter överenskommelse med sin chef.
Samtidigt har fastighetsbolagets ledning sett fördelar med att minska på distansarbetet.
Missa inte: Jamie Dimon – distans inget för finans. Dagens PS
Sedan ett beslut i september, som började implementeras i oktober, är arbete på kontoret alla vardagar i veckan numera normen. Fler spontana möten, bättre samarbete mellan avdelningar och bättre introduktion för nya medarbetare är några av orsakerna som ligger bakom beslutet.
”Vissa medarbetare hade inte setts trots att de jobbat ihop länge”, säger Tobias Stridsberg, tillförordnad vd på Telge Fastigheter, till LT.
Läs mer: Ska distansjobb betraktas som en arbetsförmån? Realtid
Distansarbete efter behov
Distansarbete kommer dock fortfarande vara möjligt, men inte längre schemalagd sådan eller regelbundet återkommande. Istället ska distansarbete kopplas till specifika arbetsuppgifter och personliga behov.
”Flera av våra medarbetare säger att de tycker det är roligare på kontoret med höjd närvaro”, säger Stridberg till Fastighetsnytt.
Missa inte: Dell: ”Distansarbete undantag snarare än rutin”. Realtid
”Det får de svara för”
Men enligt uppgifter till LT ska Telge Fastigheters omställning ha upplevts som en plötslig sådan, vilket i sin tur blivit utmanande för de medarbetare som lagt om livspusslet runt möjligheten att kunna arbeta mycket på distans.
Stridsberg känner dock inte igen den beskrivningen.
”Jag tror inte det skapat några speciella problem för våra medarbetare, men det får de svara för”, säger han till Fastighetsnytt.
Läs mer: Hybridarbete – en vattendelare bland forskare och företag. Realtid