Realtid

SJ på bottennivå – visselblåsare: "Vågar inte berätta"

Monica Lingegård, vd SJ
Visselblåsarna är allt annat än nöjda med Monica Lingegårds insatser som vd för SJ. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 nov. 2024Publicerad: 05 nov. 2024

Resenärernas förtroende för SJ är kört i botten och tågbolaget dras med flera år av svaga insatser. Nu larmar visselblåsare om en kultur präglad av rädsla och kompisrekryteringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Monica Lingegård har varit vd för SJ sedan 2020, efter att tidigare varit vd på Samhall.

Sedan dess har tågbolagets punktlighet, kundnöjdhet och varumärke utvecklats åt helt fel håll. Det slår visselblåsare fast i ett brev anonymt brev till finansminister Elisabeth Svantesson (M) och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Läs mer: SJ:s nya snabbtåg från Kina – säkerhetsrisk? Dagens PS

”Vi vågar inte berätta vilka vi är eftersom det sannolikt skulle innebära avsked”, skriver de i brevet som skickades till ministrarna förra månaden och som Dagens Industri har tagit del av.

”Har fullt förtroende”

Visselblåsarnas vitnar även om en arbetskultur präglad av rädsla för att uttrycka avvikande åsikter samt kompisrekryteringar inom ledningen.

”Internt i SJ är det många som är upprörda över dessa kompisrekryteringar, inte minst inom HR-avdelningen. Men ingen vågar ifrågasätta”, skriver visselblåsarna.

Missa inte: Nu ska drönare fixa järnvägen. Dagens PS

ANNONS

Finansministerns statssekreterare Lars Hjälmered (M) bekräftar att ministrarna fått brevet och säger att han har fullt förtroende för tågbolagets styrelse.

Märkligt, tycker Dagens Industris Torbjörn Isacson om det sistnämnda, detta med tanke på de senaste årens ”svaga insatser”.

ANNONS

Fiasko

Rörelsemarginalen har varit betydligt lägre än för 2019 och förra vintern slog SJ bottenrekord i fråga om punktlighet. Resenärerna räknar i stort sett alltid med att komma försent när man åker tåg.

Årets mätning i Svenskt Kvalitetsindex visar också att SJ är sämst inom persontransporter, men enligt visselblåsarna skyller tågbolaget på externa faktorer som väder eller Trafikverket.

Läs mer: SJ slutar med ombokningsbara biljetter. Realtid

”SJ:s eviga fiasko måste få ett slut”, slår Isacson fast.

SJ:s styrelseordförande Kenneth Bengtsson har erbjudit anonym dialog med visselblåsarna, men ingen har svarat.

ANNONS

Läs även: Finska ”SJ” ger sig in i svenskt tågkaos. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS