Realtid

Så får du Generation Z att älska kontorslivet

En bild på två unga kvinnor som sitter vid ett bord och tittar på en laptop. Båda kvinnorna har långt brunt hår och den ena bär en svart hatt.
För att få Generation Z att trivas på kontoret är det viktigt att arbetsplatsen känns relevant och lockande, menar Hanna Eriksson, HR-expert på TB-Group (t.h.). (Foto: Unsplash/TB-Group)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 okt. 2024Publicerad: 28 okt. 2024

När pandemins hemmajobbande försvinner står arbetsgivare inför en ny utmaning: Hur lockar man tillbaka Generation Z till kontoret?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När coronapandemin bröt ut fick många kontorsanställda jobba hemifrån, men nu återinför allt fler arbetsplatser krav på närvaro.

Stora företag som Amazon och Ericsson har på senare tid infört nya riktlinjer för att öka närvaron på kontoret – en trend som går emot den flexibla arbetskultur som vuxit fram under de senaste åren.

Detta skapar nya utmaningar för hur arbetsgivare kan locka och behålla Generation Z, en grupp som kan vara extra svår att få tillbaka till kontoret och vars syn på arbete skiljer sig markant från äldre generationers.

Handlar om att verkligen leva de värderingar man kommunicerar

Bland annat har undersökningar visat att Generation Z oftare än andra ålderskategorier öppet klagar på chefen och att de är mindre engagerade på sina jobb. Något som bland annat har inneburit att de oftare sorteras bort i rekryteringsprocesser.

Läs även: Många företagare missnöjda med Gen Z. Realtid

Skiljer sig från äldre generationer

Enligt experter handlar det dock om att skapa en attraktiv och engagerande arbetsmiljö, eftersom Generation Z värdesätter flexibilitet och personliga förmåner som distansarbete – liksom en arbetsplats där värderingar och personlig utveckling står i centrum.

ANNONS

Hanna Eriksson är hr-expert på TB-Group, ett företag med många anställda under 30 år. Enligt henne är det viktigt att arbetsplatsen känns relevant och lockande. Hon menar att tydliga värderingar och en stark företagskultur avgörande för att skapa engagemang.

”Det handlar om att verkligen leva de värderingar man kommunicerar och göra dem närvarande i vardagen”, säger hon.

Läs även: Generation Z kräver mer än bara lön. Realtid

ANNONS

Balansera tempo med trygghet

Gen Z lever också i ett snabbt Tiktok-tempo, men det betyder inte att de vill stressa på jobbet. De är nämligen trygghetssökande och rädda för att bli utbrända.

Att erbjuda en trygg arbetsmiljö med utrymme för misstag är lika viktigt som att hålla tempot uppe.

”Det är viktigt att skapa en miljö där medarbetarna känner sig trygga nog att misslyckas och där det finns en öppenhet kring utmaningar”, säger Eriksson.

Missa inte: Studie: Därför vill unga arbetstagare lämna sina jobb. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS