Advokater arbetar metodiskt och noggrant och som chef kan du vinna mycket på att anamma det juridiska tankesättet. Det skriver en krönikör i The Economist, vilket även Dagens PS har rapporterat om.
Så blir du en bättre chef – med knep från juridiken
Advokater måste förstå och sätta sig in i båda sidorna av en konflikt för att vara så förberedda som möjligt inför en rättegång. De tvingas då ta ställning till olika resonemang som de kanske inte håller med om. Chefer bör agera på samma sätt, anser krönikören.
Precis som att advokaten behöver kunna övertyga en jury behöver chefen kunna övertyga sina medarbetare. Därför ska man som chef hålla huvudet kallt, undvika känslomässiga reaktioner och ta hänsyn till kritik mot sitt eget resonemang. På så sätt framstår man som rättvis samtidigt som man får möjlighet att vässa sina argument.
”Inget utrymme för passivitet”
Advokater är även bra på att hantera stress, behålla fokus och har förmågan att stå fast vid en tydlig strategisk plan. Chefer kan applicera det här synsättet på arbetsplatsen genom att identifiera vilka regler som har fungerat historiskt och lära av dem när problem uppstår.
“Den målmedvetenhet och höga beslutsamhet som kännetecknar de flesta jurister är egenskaper som även chefer bör sträva efter. Det finns inget utrymme för passivitet när något går fel, bara för handling”, skriver krönikören.
Hårt arbete lönar sig
Men den kanske viktigaste lärdomen av dem alla är ihärdighet och disciplin. Arbeta hårt och lägg ner den tid som krävs för att vara så förberedd som möjligt. På så sätt får du som chef viktig respekt från medarbetarna.
“Det finns belöningar i att vända på varje sten”, skriver krönikören.
Läs vidare:
Så mycket kan oengagerade chefer kosta världsekonomin. Realtid