För tre år sedan lämnade Tinna Berg och Anna Bäckman resebyrån Big Travel, för att istället starta eget. I år räknar Bäckman & Berg med att omsätta drygt 100 miljoner kronor – helt utan uppsökande verksamhet. I kväll prisades duon på regionfinalen för EY Entrepreneur Of The Year i Växjö.
Resfeber gynnar Bäckman & Berg – men det kunde ha tagit stopp redan från start
Mest läst i kategorin
Entrepreneurial Winning Women – det är namnet på vinnarklassen som Tinna Berg och Anna Bäckman i kväll tog hem på entreprenörsgalan i Växjö. Men det är också en lämplig benämning på entreprenörsduon som bokstavligt talat har gått från 0 till 100 (miljoner kronor i omsättning) på tre år. Och de gläds rejält åt kvällens pris.
– Detta är ett kvitto på att vi har nått ett av de mål vi som ägare till bolaget satt upp, nämligen att vara en förebild och föredöme i vår bransch. En bransch som många trodde skulle gå förlorad till den digitala världen och som faktiskt sällan uppmärksammas utanför våra egna forum. Vi är otroligt stolta och samtidigt ödmjuka i detta välmeriterade sällskap bland de övriga finalisterna, säger Tinna Berg till Realtid.
Innan de startade eget så jobbade duon tillsammans, i olika chefspositioner, i 13 år hos en av Sveriges största resebyråkedjor – Big Travel. Anna Bäckman som resebyråchef och regionchef med stor framgång och rekordförsäljning. Tinna Berg var även affärsområdeschef med uppdrag att utveckla de lokala resebyråerna. De hade därmed granskat branschen under många år och såg att det fanns en efterfrågan på en personlig resebyrå. Resultatet blev den egensnickrade resebyrån Bäckman & Berg, som i år ser ut att omsätta över 100 miljoner kronor.
Men det kunde ha tagit tvärstopp innan det knappt ens hade börjat, på grund av coronapandemin.
– Vårt bolags resa började 1,5 månader innan världen stängdes ner. Det gjorde att vi hamnade mellan stolarna gällande permitteringsstöd och liknande statliga bidrag. Trots att vi redan första halvåret hade skrivit avtal med företagskunder som vanligtvis tillsammans reser för 25 miljoner kronor per år så gick det inte att sälja resor. Vi är stolta över att vi ändå vågade fortsätta. Att ge upp var aldrig ett alternativ. Många i vår bransch försvann tyvärr under pandemin, men vi kämpade oss igenom det vilket vi är otroligt glada för idag, säger Anna Bäckman.
Bäckman & Berg riktar sig både mot företag och privatpersoner. Samtliga kunder, framförallt 60-talet företagskunder, har kontaktat dem på rekommendation då bolaget inte har någon uppsökande verksamhet.
– Att vårda sina kunder och försöka överträffa deras förväntningar, från bemötande till erbjudande, ger oss långvariga relationer. Det kostar mer att söka nya kunder än att vårda sina befintliga och vi tycker att fler företag borde anamma det arbetssättet. Dessutom är det mycket trivsammare för både kunder och för företagets personal, säger hon.
Vad motiverar er att gå till jobbet varje dag?
– Vi arbetar utifrån mjuka värdeord, som också skapar en hållbar arbetsplats. Det har gett oss en lojal och mycket positiv relation till både personal, kunder och leverantörer. Man går till jobbet med glädje, säger Tinna Berg.
Hur ser planerna ut för bolaget framöver?
– Vi är numera elva anställda inklusive vår relativt nyanställda ekonomichef. Under 2023 var ett av målen att förbättra våra interna processer och att ta över vår ekonomi själva. Detta arbete är vi snart helt i hamn med. För 2024-2025 är målet, tack vare en bättre struktur, att öka omsättning och lönsamhet men försöka hålla personalantalet till max 15 medarbetare, säger Tinna Berg.
– Vårt motto är ”Vi behöver inte vara störst och bäst, det räcker med att vi är bäst.” Det finns alltid en risk med att expandera på flera orter, då vi värnar om ”Bäckman & Berg”-andan. Vi trivs med att samtliga medarbetare vet vilka våra kunder är och tvärtom, säger Anna Bäckman.