Syns du inte på nätet så finns du inte. Det har PinMeTo tagit fasta på och erbjuder sina kunder en plattform för att effektivt hantera och synas online. Bolaget omsatte förra året 55 miljoner kronor och har en ekonomisk tillväxt på 30 procent. På onsdagskvällen prisades bolaget i Malmö på regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.
PinMeTo boostar synligheten på nätet
PinMeTo är ett mjukvarubolag som hjälper stora företag att öka intäkterna och driva försäljning genom sökbarhet på söktjänster och sociala medier. Några av kunderna är företag som Asics, Preem, 7-Eleven och Hertz. PinMeTo har växt snabbt de senaste åren och har tagit en position som ett av världens ledande mjukvaruföretag inom platsmarknadsföring.
– Vi startade PinMeTo för att lösa utmaningen för företag med flera platser att effektivt hantera och synas online. Vi ville erbjuda en plattform som inte bara förenklar den digitala närvaron utan också stärker företag att nå och engagera sina lokala kunder. Vår dagliga motivation är att se hur PinMeTo gör verklig skillnad för företag, hjälper dem att växa och skapa starkare kopplingar med sina lokala kunder, säger medgrundaren Daniel Melkersson.
Bolaget fick utmärkelsen Årets Rapidusföretag 2019 och omsatte då 22 miljoner kronor. I år är siktet inställt mot en omsättning på drygt 70 miljoner kronor – men det stannar inte där.
– Vi förväntar oss en betydande ökning av vår omsättning kommande år, driven av ny kundtillväxt och expansion. Våra framtidsplaner innefattar att fortsätta investera i teknologi och tjänster för att behålla vår position som ledare inom platsmarknadsföring, säger Daniel Melkersson.
Under 2020 tog bolaget in 20 miljoner kronor i en övertecknad kapitalrunda, ledd av Cloud Capital och Spintop Ventures, och ansluten till av befintliga investerare som H&M och Embracers vd Lars Wingefors.
Vad motiverar dig att gå till jobbet varje dag?
– Att alltid kunna lära mig något nytt och att se det bolag o problem man gav sig på att lösa nu växt till ett välfungerande bolag i fortsatt snabb tillväxt, säger Daniel Melkersson.
Hur gör ni för att få nya kunder och behålla de kunder som ni har?
– För att locka nya kunder fokuserar vi på att erbjuda överlägsen service och resultat. Vi behåller våra befintliga kunder genom kontinuerlig innovation och en dedikerad supportprocess för att säkerställa deras framgång, säger han.
Hur känns det att ha nått EY:s regionfinal?
– Att nå EY:s regionfinal är en ära och bekräftelse på det hårda arbete vi har lagt ner. Det är en spännande tid för oss då vi fortsätter växa och ta itu med nya utmaningar. Vi ser fram emot att expandera vår närvaro, erbjuda ännu bättre lösningar och fortsätta vara en ledande kraft inom platsmarknadsföring. Jag vill också passa på att tacka vårt fantastiska team och våra kunder för deras stöd och partnerskap, säger Daniel Melkersson.
EY-juryns motivering för priset “Best International Growth” lyder som följer:
”Med ett starkt entreprenörskap i bagaget och ett intresse för teknik har den här entreprenören, tillsammans med sina medgrundare, utvecklat en innovativ lösning som hjälper världen att bli en mer sammankopplad plats. Med en snabb anpassningsförmåga och ett starkt fokus på nationell och internationell tillväxt har bolaget snabbt lyckats ta marknadsandelar och göra sig ett namn inom tech-branschen. Bolaget har en imponerande kundbas med flera internationellt välkända företag och har idag hela världen som sin spelplan.”