Vad händer när ambition och självförtroende inte leder till framgång? En ny studie från Harvard avslöjar oväntade sanningar om vad som faktiskt gör en chef framgångsrik.
Oväntad insikt om ledarskap – de presterar sämre som chefer
Hur hittar man en bra chef? Denna delikata fråga har Ben Weidmann från Harvard Kennedy School försökt att svara på i en ny studie.
Frågan är avgörande eftersom tidigare forskning har visat att skillnader i ledarskap ofta förklarar hur bra eller dåligt det går för ett företag, skriver The Economist.
Ett problem är att många chefer saknar formell ledarskapsutbildning.
En undersökning från Chartered Management Institute i Storbritannien visade att fyra av fem nyblivna chefer aldrig fått någon formell träning. Dessutom får många chefer sina positioner på grund av prestationer i helt andra roller.
Läs mer: Ledarskap i den digitala eran: ”Less is more”. Realtid
Presterade sämre
Alan Benson vid Carlson School of Management fann i en annan studie att framgångsrika säljare ofta befordras till chefer, men att deras nya underordnade presterade sämre – ett tydligt exempel på det som kallas för ”Peter-principen”.
Eller som det ibland brukar heta: befordrar du en framgångsrik säljare, finns risken att du får en dålig chef – samtidigt som du förlorar en duktig medarbetare.
Men Weidmanns senaste studie tog ett annorlunda grepp på problemet genom att låta deltagare arbeta i små team, där en person slumpmässigt utsågs till chef.
Uppgiften för chefen var att övervaka teamets arbete, hålla motivationen uppe och omplacera medarbetare efter deras styrkor.
Missa inte: Chefer saknar strategi för äldre medarbetare: ”Oroande”. Realtid
Undvik självsäkra kandidater
Resultaten visade att chefer som verkligen ville vara ledare presterade sämre än de som blev chefer av en slump. Dessutom var personer som gärna framhävde sig själva överdrivet självsäkra, vilket påverkade teamets prestation negativt.
En viktig insikt från studien var att färdigheter som ekonomiskt tänkande korrelerade starkt med framgångsrikt ledarskap. Men framförallt fanns de bästa ledarna bland dem som presterade bra på ett test där man snabbt skulle matcha individer med rätt arbetsuppgifter.
David Deming, en av medförfattarna till studien, menar att dessa insikter kan integreras i rekryteringsprocesser för att välja chefer på ett mer systematiskt sätt, istället för att bara förlita sig på självsäkra kandidater som själva vill ha ledarroller.
Läs även:
Stress och ångest när fler övervakas på jobbet. Realtid