Vart tredje möte är onödigt att vara med på och slöseriet med tid kostar stora företag 100 miljoner dollar per år. Det skriver Bloomberg som hänvisar till en ny undersökning. Men enligt Microsoft kan vi också ha blivit bättre på att tacka nej till mötesinbjudningar.
Notan för onödiga möten: 1 miljard kronor enligt studie
Steven Rogelberg vid University of North Carolina som gjort studien kom fram till att varje anställd satt i möte 18 timmar per vecka i genomsnitt. Enbart 14 procent av mötena avböjdes, medan personerna själva egentligen skulle ha velat slippa 31 procent av dem.
Per person betyder det en förlust på 25 000 dollar per år, till en kostnad av 101 miljoner dollar per år. Detta för företag som har mer än 5 000 anställda, skriver Bloomberg.
I undersökningen deltog 632 anställda inom 20 olika branscher.
Avböjer bara 14 procent av mötesinbjudningarna
Sammantaget accepterar vi 83 procent av inbjudningarna, medan vi vill slippa vara med på 31 procent av dem. 14 procent tackar vi nej till, medan 7 procent av inbjudningarna ignoreras. Eftersom procenttalen är respondenternas egna uppskattningar är summeringen inte exakt 100 procent.
Kan skada engagemanget hos anställda
Studien kommer också fram att dåligt uppstyrda möten till och med kan skada engagemanget hos anställda och kan vara en bidragande faktor till viljan att sluta på arbetsplatsen. Detta förstärktes under pandemin, enligt undersökningen, med distansmöten och uppsvinget för videomöten.
Enligt Microsofts data som Bloomberg har tagit del av har tiden vi lägger på möten tredubblats sedan februari 2020 och veckomöten fördubblats.
Har blivit bättre på att tacka nej
Samtidigt kommer glädjande uppgifter om att vi har blivit bättre på att tacka nej till möten. Vi avslår 84 procent fler möten nu jämfört med för ett år sedan, enligt Microsofts egna data. Men detta kan också bero på att antalet överlappande möten ökade med 46 procent under samma tid. Hursomhelst så ägnas 70 procent av tiden av de möten som vi tycker är oviktiga med att göra andra saker samtidigt.