En majoritet av företagarna har sparkat anställda ur generation Z bara månader efter att de blivit anställda. Flera orsaker ligger bakom frustrationen med nyutexaminerade.
Många företagare missnöjda med Gen Z
En rapport från Intelligent visar att en av sex företagare är tveksamma till att anställa nyutexaminerade studenter på grund av oro över hur förberedda de är för arbetslivet, deras kommunikationsförmåga och grad av professionalism, skriver Newsweek.
”Arbetslivet kan vara en enorm kontrast från vad de är vana vid från utbildningen”, säger Huy Nguyen, chefsrådgivare på Intelligent.
Oförberedda
Han menar att unga ofta är oförberedda på en mindre strukturerad miljö och de krav som ställs på självständigt arbete och praktiska färdigheter.
Inte mindre än sex av tio arbetsgivare hade alltså redan sparkat studenter som anställdes tidigare i år. En av sju uppgav att de kan komma att avstå från att anställa nya högskolestudenter nästa år också.
1 000 företagare ingick i studien och 75 procent av dem var missnöjda med nyexaminerades prestationer. Bristande motivation, kommunikationsförmåga och professionalism lyftes som vanliga orsaker till att unga anställda anses svåra att arbeta med.
Gen Z har redan en stereotyp av att vara lata eller osamarbetsvilliga, men företagen måste också ta ansvar för att förbereda dem för sina arbetsplatser, påpekar Nguyen.
Lätt distraherade
Yngre arbetare ses också som mer benägna att bli triggade och uppmuntrade av politiska och sociala kampanjer på sociala medier som kan störa arbetsflödet – och orsaka huvudvärk hos cheferna, skriver New York Post.
Jessica Kriegel, chefsstrateg för arbetskraft på Culture Partners, påminner om att även generation innan, millennials, som blev myndiga strax innan smartphones kom, betraktades som ”problembarn” för inte så länge sedan. Men nu har det kollektiva fokuset enligt henne förts över till nästa generation.