Kristin Widell är ny Chief People Officer på Storytel med ansvar att utveckla kulturen och företagets employer brand. I en intervju med Realtid förklarar hon vad som kännetecknar en bra chef och vad som är viktigt för att skapa livsluft i ett företag.
Kristin Widell: Det här skapar livsluft för ett företag
Vad var det som lockade med ditt nya jobb och din nya arbetsplats?
– Storytel är en underbar produkt och ett fantastiskt varumärke. Det är en av världens största prenumerationstjänster som erbjuder över två miljoner användare tillgång till ett enormt bibliotek – sammanlagt över en miljon titlar på över 30 språk globalt. Jag är själv en Storytel-kund sedan några år tillbaka. Det känns väldigt inspirerande att få jobba för ett företag där visionen är göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, och samtidigt demokratisera lyssnar- och läsupplevelsen genom att göra fantastiska stories mer tillgängliga i folks vardag – var de än befinner sig och när som helst. Så jag kan nog säga att det inte var svårt att tacka ja till jobbet
Vad kommer du att göra/ansvara för i din nya roll?
– De anställda och deras utvecklingsresa är den största enskilda tillgången för ett företag. Min roll blir CPO (Chief People Officer) och jag kommer att ansvara för att utveckla Storytel-kulturen och vårt employer brand, men också – tillsammans med mitt team – vara ett strategiskt och operativt stöd för alla typer av rekryteringar på Storytels resa mot långsiktigt hållbar och lönsam tillväxt. Jag tror starkt på att lärande är livslångt och vi ska vara en plats som erbjuder utveckling och nya spännande möjligheter, insikter, perspektiv, färdigheter och kunskaper. Det är själva livsluften för ett bolag som ligger i framkant och vill behålla den positionen.
Vad ser du mest fram emot?
– Jag börjar formellt den 9 januari och jag längtar verkligen efter att få lära känna alla Storytellers, lära mig mer om affären och produkten och att få vara med och skapa en magisk arbetsplats för alla våra anställda.
Finns det något som oroar dig?
– Nej, jag är en person som tar tag i problem om de uppstår. Jag är inte den oroliga eller ältande typen. Jag vill verkligen träffa alla i bolaget, över alla tidszoner och i alla 28 länder, men det är ju en praktisk fråga som vi kommer att lösa.
Vad tar du med dig i form av kunskap från ditt senaste arbete?
– Jag har över 15 års chefserfarenhet i strategiska, taktiska och operativa HR-funktioner och har lett digital transformation och innovation i företag som HiQ, SAAB, Tieto och Peltarion. Det har varit extremt lärorikt att få arbeta i företag som både har spetsteknologi inom AI och några av de mest kompetenta människorna i världen inom sina områden.
Vad är din drivkraft?
– Jag är väldigt nyfiken och vill ständigt utmana mig själv att gå utanför min comfort zone för att få känslan att “yes, jag fixar det här också!”. Jag är också väldigt driven av att utmana mig själv och andra att prova nya sätt att göra saker på. Att våga är att göra.
Hur är en bra ledare? Hur är du som ledare?
– För mig är en bra ledare någon som är genuint nyfiken på människor, som är genuint engagerad i sitt team och känner gruppen bättre än någon annan – både styrkor och svagheter, men också vad som motiverar dem och får dem att gå igång. Någon som kan inspirera och kommunicera och, kanske viktigast av allt, någon som känner sig själv. Jag försöker vara så genuin, transparent och inspirerande som jag bara kan och samtidigt utmana teamet.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag är en aktiv person som gillar att röra på mig. Och ja, jag erkänner att jag också är en av alla dem som blev hooked på padel under pandemin. Och det är något jag fortsatt med. Jag spelar cirka tre gånger i veckan, men försöker också hinna med yoga och andra klasser på gymmet.
Ditt bästa tips för återhämtning?
– Det som fungerar bäst för mig är att få umgås med min familj och vänner. Laga mat, dricka vin, mysa och att ta långa promenader. Att lyssna på eller att läsa böcker är också väldigt bra för återhämtningen.
Ditt bästa karriärtips?
– En framgångsrik karriär kräver tid, engagemang och uppoffringar – så se till att du har roligt på vägen, det har alltid varit det primära för mig. Våga gå utanför din comfort zone. Tacka ja om du blir erbjuden en ny roll eller arbetsuppgift som du inte har gjort förr, men som verkar intressant – man lär sig något nytt och växer med uppgiften. Nätverka med de i samma roll som du, men också med de som ser saker från en helt annan vinkel. Det är otroligt nyttigt att få olika och nya perspektiv på frågeställningarna.