Kompetensbristen har drivit upp lönerna så pass att juniora kandidater kan kräva chefslöner. Men Zarina Virsholm, partner på Sharp Recruitment & Consultants, menar att det finns bättre sätt att locka och behålla talanger.
Kan inte tänka sig byta jobb för mindre än 120 000 i lön
Det går bra för företagen i Sverige och efterfrågan på arbetskraft är stor. Under sista kvartalet 2021 fanns det över 110 000 lediga jobb, varav 85 000 i näringslivet, och lönerna ökade med drygt 7 procent, enligt SCB. Samtidigt råder det kompetensbrist och en majoritet av arbetsgivarna uppger att det är svårt att hitta rätt kompetens.
”Vi har haft kandidater som inte kan tänka sig att byta jobb för mindre än 95 000 respektive 120 000”
– Det fattas kompetens överallt, både inom juristbranschen, finans och IT, vilket driver upp lönerna till fantasinivåer, säger Zarina Virsholm, partner på Sharp Recruitment & Consultants och fortsätter:
– Jag såg en annons där man sökte en nyutexaminerad jurist och angav i annonsen att lönen är 55 000 kronor i månaden och vi har haft kandidater som inte kan tänka sig att byta jobb för mindre än 95 000 respektive 120 000. Och då pratar vi inte om seniora personer med chefsroller utan juniora kandidater och vi pratar inte heller finansbranschen.
Enligt Zarina Virsholm är många arbetsgivare oroliga över hur de ska kunna rekrytera den kompetens de behöver i tid. De allra flesta headhuntar idag och det finns förmodligen nästan ingen i arbetsför ålder som inte har fått en påringning. Vissa arbetsgivare funderar säkert på om de ska köpa sig kompetensen genom att höja lönerna markant och ser kanske ingen annan utväg.
”Visst kan man höja en lön, men det betyder inte att man ska betala vad som helst för en person”
– Om man behöver kompetensen här och nu så är det klart att det blir en hets, men det är sällan bra att agera i desperation. Visst kan man höja en lön, men det betyder inte att man ska betala vad som helst för en person, säger hon.
Istället bör man jobba med andra delar som är ännu mer värdefulla för kandidaterna.
– När vi sitter i intervjuer med kandidater och frågar vad som är bäst med deras jobb idag så är det ingen som svarar lönen, utan det är ofta kollegerna, chefen, utvecklingsmöjligheterna och de seniora personerna som man får jobba med, säger Zarina Virsholm och fortsätter:
– När vi frågar vad som skulle kunna få dem att byta arbetsplats är det heller inte lönen som brukar komma upp, utan främst utvecklingsmöjligheter. Man kanske har varit på en arbetsplats i fem till sex år och vill testa något annat.
”Att jobba med employer branding har blivit ännu viktigare idag”
Därför menar hon att arbetsgivarna behöver bli bättre på att tala om vad de erbjuder, vilka värderingar de står för och vilka spännande saker de har gjort och har på gång – och helst redan innan det finns ett rekryteringsbehov.
– Att jobba med employer branding har blivit ännu viktigare idag. Visa upp er och berätta vilka ni är. Helst ska man göra detta långt innan man hamnar i en rekryteringssituation, men om man inte har gjort det så kör gärna employer branding-kampanjer parallellt med er rekrytering, säger Zarina Virsholm.
”Startups har en möjlighet att locka talanger på andra sätt än större företag och de erbjuder varken de högsta lönerna eller den största tryggheten”
Zarina Virsholm menar att det finns mycket att lära från startups och techbranschen. Många av techbolagen är bra på att visa upp sig och arbetar kontinuerligt med pr och står därmed högt upp på kandidaternas önskelista. När det gäller startups kan de ofta erbjuda en utvecklande miljö med en multikulturell organisation.
– Startups har en möjlighet att locka talanger på andra sätt än större företag. De erbjuder varken de högsta lönerna eller den största tryggheten, men de erbjuder ofta en möjlighet att arbeta i multifunktionella team med stor mångfald vad gäller etnicitet, ålder, kön, erfarenheter och kunskaper. Det i sin tur leder till en snabbare utveckling och det är utvecklingstakten talanger vill åt, säger hon.