Att bo och jobba utomlands kan vara avgörande för den fortsatta karriären. Undantaget är USA, där det går bra att stanna länge i samma bolag.
Jobba utomlands – bästa tipsen för karriären
Mest läst i kategorin
Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz och bördig från Västervik, ledde under flera år det tyska företagets verksamhet i Storbritannien och USA och var bland annat delaktig i att bygga en fabrik i Alabama.
”Att ingå i ett team och bygga en helt ny fabrik var en banbrytande upplevelse”, säger han om sin tid i USA.
Läs mer: Mercedes Benz vd larmar: Starkaste överlevnad gäller. Realtid
Källenius är ett av Fortunes exempel på framgångsrika vd:ar som har jobbat utomlands.
Markör för talang
Ana Botín, styrelseordförande på banken Santander, hade hunnit bo och jobba i Storbritannien, Österrike och Schweiz före hon fyllde 30 år.
”Den tiden är ovärderlig för att framgångsrikt kunna jobba med olika kulturer och länder”, säger hon.
”Att bo och jobba utomlands har blivit en markör för talang och engagemang för en viss typ av karriär och organisation”, säger Gianpiero Petriglieri, vid Insead till Fortune.
Men det finns undantag och detta gäller framförallt den amerikanska marknaden, där många som stannar länge kan nå toppositioner i sina respektive bolag.
40 år på bolaget
Amazons Andy Jassy tillbringade 24 år på företaget och lanserade och ledde molntjänsten AWS. Andra exempel är General Motors vd Mary Barra och Chevrons vd Mike Wirth, som har stannat i sina respektive bolag i drygt 40 år.
Läs mer: Psykologen: Våga göra slut och byta karriär. Realtid
”Det har alltid funnits en skillnad eftersom de stora europeiska företagen ofta har verksamhet i flera olika länder för att uppnå en kritisk massa”, säger Sarah Lim, på konsultföretaget Korn Ferry.
”Fördel för att lyckas”
Många menar att job utomlands utvecklar mjuka färdigheter och kulturell medvetenhet, vilket främjar den fortsatta karriären.
”Vi förväntar oss inte att en vd ska ha svar på alla frågor, men vem de interagerar med och hur de gör det i olika regioner kan ge dem en fördel för att lyckas”, säger Marlène Ribeiro på Page Executive.
Läs mer: Så duckar du meningslösa möten. Dagens PS