Den våg av prestationsbaserade uppsägningar som svept genom techindustrin väcker frågor om hur företag faktiskt identifierar ”lågpresterande” medarbetare.
Hur bestäms egentligen vem som underpresterar på jobbet?


Mest läst i kategorin
Totalt har närmare 6 000 anställda hos techgiganter som Microsoft och Meta förlorat sina jobb under de senaste månaderna – ofta till deras stora förvåning.
Metas vd Mark Zuckerberg meddelade i januari att han hade ”beslutat att höja ribban för prestationshantering och snabbare avveckla medarbetare med låg prestation”.
Missa inte: Testosteron kan höja din lön – men till vilket pris? Realtid
Detta innebär att cirka 3 600 anställda på Meta riskerar att förlora sina jobb.
Kontroversiellt
Liknande åtgärder har vidtagits av Microsoft, som har sparkat nästan 2 000 medarbetare under januari och februari på grund av vad företaget beskriver som ”låga prestationer”.
Det som gör dessa uppsägningar särskilt kontroversiella är att många av de drabbade hävdar att de inte hade någon aning om att deras prestationer ansågs vara undermåliga.

Snabb väg till nytt jobb – Hans, 62 fick napp på 20 minuter
Allt fler upplever en hårdare arbetsmarknad i Sverige och internationellt. Flera hundra personer per jobb gör urvalsprocesserna snävare.
En tidigare Microsoftanställd förlorade sitt jobb utan förvarning, trots att han tidigare fått positiva omdömen.
”Jag är fortfarande chockad”, säger han till Business Insider.
Senaste nytt
Bristande system
Trots decennier av företagens ansträngningar att förbättra sina utvärderingssystem förblir det förvånansvärt svårt att identifiera vem som faktiskt underpresterar, konstaterar Financial Times.
Redan på 1940-talet använde cirka 60 procent av amerikanska företag någon form av prestationsbedömning. På 1960-talet hade siffran stigit till närmare 90 procent.
Läs även: Så känner du igen en riktigt bra ledare. Dagens PS
Förra året uppgav 49 procent av amerikanska arbetstagare att de utvärderades årligen eller halvårsvis, medan ytterligare 38 procent hade tätare uppföljningar.
Men dessa system fortsätter att vara ”fantastiskt impopulära” – av både anställda, som tycker de är orättvisa, och chefer som finner dem opålitliga och tidskrävande, skriver Financial Times.
Problemet med resurser och ”unbossing”
En av anledningarna till att prestationsbedömningar ofta misslyckas är att ”god prestationshantering” kräver chefernas tid och uppmärksamhet.
Företag som trimmar kostnaderna tunnar däremot ut dessa, en process som kallas för unbossing.

Frågan som allt fler arbetsgivare ställer på intervjun
Att ha AI-kompetens blir allt viktigare på arbetsmarknaden. Redan nu efterfrågar många arbetsgivare medarbetare som kan integrera tekniken.
Deloitte, ett av världens största konsultföretag, omarbetade en gång sina utvärderingar efter att ha upptäckt att organisationen lade nästan 2 miljoner timmar per år på sitt prestationshanteringssystem.
Betyg avslöjade nämligen mer om bedömarna än de bedömda, skriver Financial Times.
”Maskulin energi”
I fallet med Meta har uppsägningarna kopplats till en bredare kulturförändring.
Zuckerberg har nyligen uttryckt att det behövs mer ”maskulin energi” i företagsvärlden, som han menar blivit ”kulturellt kastrerad”.
Detta trots att män redan styr 89 procent av USA:s 500 största bolag.
Missa inte: Ett riskabelt jobb men ledigt 250 dagar om året och hög lön. E55