Realtid

Hade dubbla heltidsjobb på distans: ”En ny form av stöld”

I spåren av coronapandemins distansarbete dyker en ny trend nu upp: dubbla heltidsjobb.
Anders Frick
Uppdaterad: 20 okt. 2022Publicerad: 20 okt. 2022

Två utvecklare på mjukvaruutvecklaren Canopy fick nyligen sparken efter att det uppdagades att de hade dubbla heltidsjobb.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

I spåren av coronapandemins distansarbete dyker en ny trend nu upp: dubbla heltidsjobb. Åtminstone på företaget Canopy i Utah, USA. Där avskedades nyligen två relativt nyanställda ingenjörer när det kom fram att de aldrig hade slutat sina tidigare heltidsjobb – samtidigt som de undanhöll det för båda arbetsgivarna, enligt IDG.

– Det här handlar inte om enkla extraknäck eller ”moonlighting”. Det här var personer som hade två parallella heltidsjobb och ljög om det när de försökte vara med på två möten samtidigt, och så vidare, skriver Davis Bell, vd på Canopy, på LinkedIn.

Det är inte bara i USA som fenomenet har dykt upp. Särskilt i Indien är detta ett hett diskussionsämne, enligt BBC.

I sociala medier går diskussionerna nu höga om det inte är rätt att ha flera jobb – så länge som man sköter dem, men sådana tankar har Davis Bell inte till mycket övers för.

– Jag antar att vissa människor tycker att det är mindre fel att stjäla från företag än att stjäla från privatpersoner. I verkligheten ägs företag av människor, antingen direkt eller indirekt. Så för mig är det här ingen rolig ny social trend. Det är en ny form av stöld och bedrägeri, och inte något som en etisk, ärlig person skulle delta i, skriver Davis Bell.

Davis Bell delar slutligen med sig av några tips på indikatorer som kan fungera som röda flaggor för de arbetsgivare som anar att något inte står rätt till med sina medarbetare. Han betonar att inget av nedanstående i sig visar på problem, men att de tillsammans kan indikera problem:

* Istället för att uppdatera LinkedIn för att återspegla att de arbetar på Canopy, gjordes LinkedIn-profilerna privata efter medarbetarna accepterade företagets erbjudande.

* De tecknade sig för bolagets förmåner (inte alltid en indikation på att något är fel, men sant i båda fallen här).

ANNONS

* Standardinställningen var att kameran var avstängd i möten.

* Långsamma svarstider på Slack/e-post.

* Ofta sent till eller frånvarande till möten utan förklaring.

* Jobbade för mycket stora företag, där det verkar vara lättare att dölja splittrade beteende.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS