Motivation handlar inte om floskler eller abstrakta visioner. Så kan ledare bygga en starkare känsla av mening och samhörighet på arbetsplatsen.
Glöm Steve Jobs – det här inspirerar medarbetare på riktigt
Mest läst i kategorin
Motivationsvideos med Applegrundaren Steve Jobs eller inspirerande citat i snygga typsnitt på Linkedin. Det är vad många chefer tror ska inspirera sina medarbetare.
I kommande boken ”Inspire” presenterar professor Adam Galinsky vid Columbia Business School forskningsresultat som vänder upp och ner på vedertagna sanningar om arbetsmotivation.
Läs mer: Pressen på vd:arna: ”Som att vara tränare i Premier League”. Realtid
Istället för allmänna fraser som ”innovera” och ”förändra” bör företag använda konkret bildspråk för att förmedla sin vision. Abstrakta ord tenderar enligt Galinsky att skapa en ”mood board” snarare en än ett handlingskraftigt uppdrag.
Insikten från leksaker
Ett konkret exempel kommer från ett experiment lett av Andrew Carton vid University of Pennsylvania.
När arbetslag fick i uppdrag att designa leksaker presterade de markant bättre när företagets vision beskrevs med levande bildspråk – ”skapa leksaker som får barn att tappa andan av förtjusning och föräldrar att le av stolthet” – jämfört med när de fick mer generiska beskrivningar.
Läs mer: Bill Gates: Vanan som gjorde mig till miljardär. Dagens PS
Men den kanske mest överraskande insikten handlar om kraften i kontrafaktiskt tänkande.
En värld utan företaget
I en studie fick deltagare reflektera över viktiga händelser i sina liv och föreställa sig hur livet skulle ha sett ut om dessa händelser inte hade inträffat.
Resultatet visade att denna typ av tankeexperiment skapade en starkare känsla av mening och tillhörighet.
Missa inte: Så mycket kan du tjäna på att byta titel. News55
När man ber anställda att föreställa sig en värld där deras företag inte existerar ökar faktiskt deras känsla av samhörighet med organisationen, menar Galinsky.
Självklart och konstlat
För svenska företagsledare kan det vara dags att se över hur man kommunicerar företagets syfte och vision.
Istället för att fastna i abstrakta formuleringar om innovation och förändring, bör fokus ligga på att måla upp konkreta bilder av hur företaget påverkar människors liv.
Läs mer: Trötta på arbetslivet? De vill jobba mindre. Realtid
”De flesta råd om hur man inspirerar medarbetare är antingen självklara – som att vara bra på sitt jobb – eller känns konstlade”, skriver The Economist.
Reflektion framför berättande
Studien visar också att äkta inspiration ofta handlar mer om att aktivera medarbetarnas egen föreställningsförmåga än att bombardera dem med färdiga motivationsbudskap.
Genom att låta anställda reflektera över företagets betydelse, snarare än att bara berätta om den, kan ledare skapa djupare och mer bestående engagemang.
Missa inte: Hemmajobbande skadar ekonomin: ”Måste agera”. Realtid