Gen Z prioriterar balans och psykisk hälsa och detta avspeglar sig i arbetslivet. Deras syn skiljer sig markant från äldre generationer. Detta skapar både utmaningar och möjligheter – samt sätter press på arbetsgivare.
Gen Z ställer tuffa krav på arbetsgivare: "Ingen överraskning"
Gen Z, födda mellan 1996 och 2010, prioriterar mental hälsa och balans i arbetslivet i högre grad än tidigare generationer.
Forskning från Deloitte visar att endast 61 procent av Gen Z ser arbete som en viktig del av sin identitet, jämfört med 86 procent av deras chefer, skriver Fortune.
Läs mer: Många företagare missnöjda med Gen Z. Realtid
Frispråkiga och öppna
Diskussionen om psykisk hälsa är idag mindre stigmatiserad, och sociala medier har gjort det naturligt för unga att vara öppna med ångest och andra diagnoser, säger forskaren Roberta Katz.
”Det är ingen överraskning att välbefinnande på arbetsplatsen är en prioritet”, säger hon till tidningen.
Skillnaden i synsätt kan leda till kollisioner på jobbet. Gen Z ifrågasätter arbetsuppgifter som inte känns meningsfulla eller som upplevs som orimliga.
De yngre kan ibland uppleva att de känner sig överväldigade av kraven på sin arbetsgivare och är mer benägna att säga upp sig, jämfört med de äldre.
Missa inte: Gen Z: Hänger ut chefen och tittar på tv. Realtid
Sätter gränser
Generation Z sätter enligt Katz gränser, vilket ofta irriterar äldre generationer.
De unga kan uppfattas som otacksamma eller ”privilegierade”, men för att känna mening har de snarare ett behov av att förstå hur arbetet passar in i ett större sammanhang.
För att möta kraven har det blivit allt vanligare att företag erbjuder personalförmåner kopplade till psykisk hälsa, till exempel tillgång till terapi.
Katz menar att det positiva med detta är att även äldre generationer kan bli medvetna om att sätta tydligare gränser i sitt arbetsliv och bättre ta hand om sitt psykiska välmående.
Läs mer: Generation Z kräver mer än bara lön. Realtid