Den nya generationen lockas inte av arbetsgivares framtidsvisioner, utan vill hellre veta vilka konkreta förmåner som följer med jobbet.
Gen Z ställer nya krav på jobbannonser
Mest läst i kategorin
Traditionella jobbannonser är helt ute, åtminstone om du frågar Generation Z som nu gör sitt inträde på arbetsmarknaden.
Personer ur denna generation, födda mellan 1995 och 2012, ställer nämligen nya krav på arbetsgivare som ska rekrytera.
Missa inte: Gen Z överger chefskarriären: ”Lär sig av historien”. Realtid
Det visar en omfattande studie från Kairos Future där över 7 000 svenskar har tillfrågats om sina förväntningar på arbetslivet.
Ifrågasätter auktoriteter
Traditionella jobbannonser som fokuserar på företagets vision och hållbarhetsarbete faller platt hos den nya generationen arbetssökande.
Istället efterfrågar de konkreta förmåner som utbildningstimmar, coachning och gymkort.
Läs mer: Nu tar Gen Z jobbsök till helt ny nivå – men det finns hopp. Dagens PS
De tre viktigaste faktorerna när Gen Z söker jobb är en bra chef, hög lön och bra arbetstider.
”Det här är en generation som är van vid att ifrågasätta auktoriteter”, säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet, till Dagens Nyheter.
Vill ha snabba cash
Studien visar också att den nya generationen värderar trygghet högt och föredrar fasta anställningar framför projektanställningar.
Detta hänger ihop med en orolig omvärld och svårigheterna med att skaffa egen bostad.
”Det som är skillnaden nu är att de tänker att det ska gå snabbt att tjäna pengar”, säger Katarina Graffman, doktor i antropologi, som har undersökt kompetensförsörjningen inom metallindustrin.
Missa inte: Chefer måste vara lagom – inte för unga och inte för gamla. News55