Realtid

Gen Z hoppar lunchen och jobbar istället

Två killar som sitter och jobbar
När alla jobbade hemifrån var det enkelt att laga en lunch och sedan äta den vid skrivbordet. (Foto: Unsplash)
Elisabeth Nore
Elisabeth Nore
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 24 okt. 2024

Nästan hälften av Generation Z hoppar över lunchen minst två gånger i veckan, trots att de säger att det är den bästa delen av deras arbetsdag. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som jämförelse avstår bara 18 procent av boomers lunchen minst två gånger per vecka, vilket är minst av alla åldersgrupper. Det skriver Fortune som har gått igenom cateringföretaget Ezcaters årliga undersökning Lunch Report.

Även om Gen Z:s tar ut tid i sin kalender för att äta, slutar det ofta med att de trots allt jobbar eller är med i ett möte som chefen plötsligt bjuder in till.

Missa inte: Generationen som får sparken i ilfart. Dagens PS

Chefen bokar möte

Trots att alla vet att lunchen är viktig erkänner hälften av de tillfrågade att de ofta hoppar över lunchen minst en gång i veckan.

Till viss del kan det handla om ett beteende som följer med från pandemin. När alla jobbade hemifrån var det enkelt att laga en lunch och sedan äta den vid skrivbordet. 

Läs mer: Generation Z kräver mer än bara lön. Realtid

Men att äta lunch ute kostar. Närmare 80 procent menade att det ekonomiska läget har förändrat deras vanor och nästan en tredjedel säger att de numera avstår från att köpa en lunch.

ANNONS

Fri lunch

Enligt undersökningsföretaget skulle en fri lunch, som bekostas av arbetsgivaren, ge många fördelar. 

”Att erbjuda lunch till de anställda förhindrar inte bara att de hoppar över måltider och på sikt kanske blir utbrända. Det har också en betydande inverkan på deras plånböcker”, Kaushik Subramanian på Ezcaters.

Nästan 60 procent av de som jobbar på distans säger att gratis lunch skulle få dem att komma in oftare till kontoret.

Läs mer: Stressfällan: Sömnbrist och drogmissbruk ökar. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS