Vad som en gång var en plats för jobbannonser och gratulationer vid nya tjänster har nu blivit en scen för digitala personligheter som blandar karriärtips med livsreflektioner – och tjänar pengar på det.
Från HR-chef till influencer: Så blev Linkedin en väg till kändisskap


Mest läst i kategorin
April Little, HR-chef i Rochester, New York, började dela sina tankar om arbetslivet på Linkedin för tre år sedan.
Ett inlägg om hur vissa uppsagda får oproportionerligt mycket uppmärksamhet blev startskottet för en karriär som influencer. I dag har hon över 260 000 följare och har tjänat 150 000 dollar de senaste två åren.
”Jag ser mig inte som en content creator, även om jag är det”, säger hon till Wall Street Journal.
Missa inte: AI-invasionen på Linkedin: ”Vidtar åtgärder”. Realtid
Linkedin har med tiden utvecklats från en strikt professionell plattform till ett forum där personligt och yrkesmässigt innehåll smälter samman.
Älskar psykologi och att dansa
Med introduktionen av ”creator mode” 2021 och förbättrade videofunktioner har plattformen blivit allt mer attraktiv för både användare och varumärken.
24-årige Piper Phillips började som innehållsskapare på Tiktok, men har på kort tid byggt upp en följarskara även på Linkedin. I februari landade hon sina första sponsoravtal via plattformen och drog in cirka 8 000 dollar.

LinkedIn avslöjar: Nu tar mjuka chefer täten
Hjärnan före hjärtat och kanske en gnutta magkänsla, eller hur var det nu?
”När jag först började posta var innehållet renodlat utbildande, men jag älskar också personlig utveckling, psykologi och att dansa”, skrev hon i ett inlägg i oktober.
Även personer som inte har tidigare erfarenhet som influencers kan nå långt.
Senaste nytt
Även företag ser sin chans
Vin Matano från New Jersey började med Linkedin-inlägg om sitt jobb inom försäljning 2019. Förra året drog han in 95 000 dollar som deltidsskapare på Linkedin, Tiktok och Instagram.
Nu driver han Creatorbuzz, en byrå för B2B-influencermarknadsföring, som genererat 250 000 dollar på sex månader – varav 60 procent kom via LinkedIn.
Läs även: Förlorade sparpengarna på finfluencerns råd. Realtid
Även företag har börjat satsa. Notion använde över 60 Linkedin-profiler i en kampanj som nådde 2,5 miljoner användare.
”Om vi hade gjort detta på Instagram hade det blivit en droppe i havet”, säger Danielle Ito, ansvarig för influencermarknadsföring på Notion, till Wall Street Journal.

Dödsbluffen: Hon fabricerade cancer för att bli rik på att lura andra
En kvinnlig influencer ljög om att hon hade cancer för att främja alternativa terapier. Ett decennium senare är det fortfarande en varning.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.