Realtid

Företagsjargongen som Gen Z kämpar med

Företagsjargongen som Gen Z kämpar med
Många unga arbetstagare googlar obegripliga företagslingot i smyg. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 23 nov. 2024Publicerad: 23 nov. 2024

En ny generation anställda kämpar med att förstå de förkortningar och den jargong som ofta används på jobbet. Inte minst gäller det Generation Z.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Under pandemin gick många unga miste om möjligheten att lära sig arbetslivets speciella språk – vilket har skapat en klyfta mellan dem och deras mer erfarna kollegor, skriver Fortune.

En av de mest förvirrande förkortningarna för yngre arbetstagare är KPI. En akronym som står för ”Key Performance Indicator” och som används för att mäta arbetsplatsens framgång.

Enligt en analys från webbplattformen Wix har KPI genererat över 662 000 sökningar årligen bara i Storbritannien, vilket visar att många är osäkra på dess betydelse.

Missa inte: Så får du Generation Z att älska kontorslivet. Realtid

Skapar missförstånd

Andra termer som ofta skapar huvudbry är bland annat WFH (Work From Home), CRM (Customer Relationship Management) och TBD (To Be Determined).

Sammanlagt har 45 vanliga arbetsakronymer analyserats och forskningen pekar på att särskilt unga medarbetare känner sig osäkra på dessa uttryck.

En talesperson från Wix betonar vikten av att säkerställa att anställda förstår jargongen.

ANNONS

”Förkortningar kan snabba upp kommunikationen, men de kan också skapa missförstånd, särskilt för nya medarbetare som redan kämpar med att anpassa sig till sin nya roll.”

Läs även: Trenden: Nostalgiska chefer vill att allt ska bli som förr. Dagens PS

ANNONS

Klyfta mellan generationer

Kommunikationsklyftan mellan generationer är inte heller ny.

Forskning från Linkedin visar att en av fem anställda från Generation Z inte haft en enda konversation med någon över 50 år på sin arbetsplats under det senaste året. Detta beror delvis på att de upplever att deras språk skiljer sig åt.

För att undvika att förvärra klyftan mellan generationer uppmanas företag att erbjuda utbildning och skapa en kultur där anställda vågar ställa frågor om sådant de inte förstår.

Annars riskerar missförstånd att leda till misstag och lägre engagemang.

Läs även: Studie: Nio hälsoproblem som kan förstöra din karriär. News55

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS