När 22-årige Christian von Koenigsegg bestämde sig för att börja tillverka sportbilar, hade han allt emot sig. I dag står hans namn bakom några av världens mest exklusiva bilar. Här avslöjar han receptet på framgång – mot alla odds.
"Fel person, fel plats, fel bakgrund" – ändå lyckades von Koenigsegg


Mest läst i kategorin
Christian von Koenigsegg startade Koenigsegg Automotive för 31 år sedan – och då såg oddsen minst sagt dåliga ut.
”Jag drog igång när jag var 22 år gammal och var fel person, på fel plats med fel bakgrund, för lite pengar och utan någon marknad. Det var SWOT-analysen”, säger han till Realtid och skrattar.
Missa inte: Koenigsegg slår rekord – i kassaklirr. Realtid
Men där de flesta skulle ha gett upp, såg von Koenigsegg bara ytterligare en anledning att bevisa att det omöjliga var möjligt. Drivkraften var inte främst ekonomisk – den var personlig.
”Det var inte en affärsidé utan en livsgärning som jag gav mig in på”, säger von Koenigsegg.
Drömmen som drev framåt
Det som drev entreprenören var en livslång passion som började redan i barndomen.
”Så långt tillbaka som jag kan minnas har min dröm varit att bygga bilar. Jag ritade hela min uppväxt och bestämde mig när jag var åtta-tio år gammal att jag kommer att bygga bilar när jag blir stor”, berättar von Koenigsegg.
I dag har hans företag inte bara överlevt, utan definierat om vad som är möjligt inom supersportbilar.

Koenigsegg dissikerar Gemera: Ingenjörskonst på högsta nivå
Koenigsegg är kända för sina extrema superbilar och sin ingenjörskonst i världsklass. Deras senaste skapelse, Gemera, är inget undantag.
Senaste nytt
Uthållighetens kraft
När von Koenigsegg tillfrågas om de egenskaper som definierar en framgångsrik entreprenör, tvekar han inte:
”Envishet, övertygelse, vilja och uthållighet. Att man kör på i vått och torrt oavsett. Oftast tar det ju längre tid än man vill och är jobbigare än vad man tror”, säger han.
Denna kombination av stenhård beslutsamhet och förmågan att anpassa sig längs vägen har hjälpt honom att övervinna otaliga hinder.
Läs även: Koenigsegg säkrar mångmiljoninvestering. Dagens PS
Kvalitet och långsiktighet
För entreprenörer som vill slå sig in i premiumbranscher har von Koenigsegg tydliga råd, baserade på sina egna erfarenheter:
- Först och främst kvalitet.
- Alltid sätta kunden i centrum, utan att försaka ens vision.
- Sätta produkt och upplevelse före kortsiktiga ekonomiska vinningar.
”Alltid långsiktighet, långsiktighet, långsiktighet, uthållighet. Jobba med kvalitet hela tiden – och stå för det”, säger han.

Apoteas grundare: ”Lite avundsjuk på deras affärsidéer”
För sex år sedan utsågs Pär Svärdson till årets entreprenör. Nu är han istället med i juryn – och menar att framtiden ser ljus ut.
”En stor ära”
Denna filosofi har inte bara gett framgång på den internationella marknaden, utan har också lett till erkännande på hemmaplan.
Förra året vann von Koenigsegg EY Entrepreneur of the Year och representerade Sverige i den internationella finalen i Monaco.
”Det är en stor ära – och kul att bli uppskattad på hemmaplan”, säger han.
Missa inte: Techprofilen: ”Uthållighet och mod nyckeln till entreprenörskap”. Realtid
ANNONS