Hinda Mohamud i Göteborg insåg att det fanns ett gap mellan arbetsgivare och arbetssökande – särskilt nyanlända och andra med utländsk bakgrund. Därför drog hon igång rekryteringsfirman Connecto som sedan starten har hjälpt över 5 000 personer att få jobb. Nu har hon prisats i den västsvenska regionfinalen av EY Entrepreneur of the Year.
Hon fixar jobb – för ökad integration
Under tisdagskvällen kunde Hinda Mohamud gå upp på scenen på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg för att ta emot utmärkelsen Young Entreprenurship of the Year.
– Det är en fantastisk känsla! Jag är full av glädje, stolthet och ära. Det är en milstolpe för vårt hårda arbete och engagemang. Att få möjligheten att träffa så många talangfulla människor här på galan och lära sig av dem är något vi också uppskattar, säger Hinda Mohamud till Realtid.
Att stå på scen är dock ingen ovanlighet för henne – hon har tidigare bland annat fått priserna Årets nystart och Årets nybyggare i Västsverige. Allting går tillbaka till 2015 då hon grundade Connecto med målet att bryta långtidsarbetslöshet och att få fler arbetssökande att komma ut till arbetsmarknaden eller påbörja studier.
– Jag jobbade då på en SFI-skola och de flesta eleverna var nyanlända som var ivriga att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Många hade jobbat och verkat i sina hemländer och ville helst komma ut till jobb. Men det fanns ett gap mellan arbetsgivare och arbetssökande. Därför grundade jag Connecto, med en passion att underlätta för fler arbetssökande att hitta jobb eller påbörja utbildningar som leder till anställning. Vår vision på Connecto har alltid varit att ge alla som vill och kan arbete en möjlighet, säger hon.
På vilket sätt arbetar Connecto annorlunda jämfört med andra rekryteringsföretag?
– Connecto sätter individen i centrum och erbjuder skräddarsydd coachning, vägledning och de nödvändiga verktygen för att förändra livssituationen. Vår personal har expertis som studie- och yrkesvägledare, och det genomsyrar hela vår verksamhet. Vi har medvetet valt att rekrytera personer med igenkänningsfaktor, vilket skapar förtroende hos våra kunder, säger hon, och fortsätter:
– Vårt fokus är lokalt och nära samarbeten med näringslivet, utbildningsanordnare, föreningar och praktikplatser. Vi erbjuder även stödjande insatser som stärker individens position på arbetsmarknaden även efter att de har lämnat oss. Vi är kundanpassade, lyhörda och tillräckligt små för att möta individen på samma nivå. Det är inte vad vi gör utan hur vi levererar det, helt enkelt, säger hon.
Hur går det för bolaget som sådant?
– Vi har hjälpt hela 70 procent av våra kunder att säkra arbete eller påbörja sina studier. Just nu befinner vi oss i en expansiv fas och förväntar oss en omsättning på cirka 14 miljoner kronor i år, säger hon.
Jag har även förstått att ni ska lansera ett nytt varumärke – kan du berätta mer om det?
– Vi har redan etablerat ett starkt varumärke, särskilt på platser som sällan får stöd och där andra ogärna verkar. Vi utforskar nu spännande möjligheter inom AI och digitala plattformar, samt undersöker nya branscher. Vi befinner oss just nu där vi jobbar med att komma in andra branscher, men inget är klart till 100 procent, så därför kan jag inte säga så mycket om det, säger hon.
Finns det något annat som du istället vill passa på att nämna?
– Ja, det är viktigt att vi sträcker ut handen till de i samhället som behöver det mest. Vi tror på att kämpa hårt för att göra Sverige till det bästa landet på jorden genom att erbjuda stöd och möjligheter till dem som behöver det som mest, säger Hinda Mohamud.