I fredags fick tusentals anställda på Twitter sparken från sina jobb. Beskedet kom via e-post och genom att medarbetarna plötsligt stängdes ute från sina jobbdatorer. Men att sparka folk på ett sådant oempatiskt sätt kan få negativa följdeffekter, det menar HR-experten Nina Jansdotter.
Experten om Twitters oempatiska sätt att sparka folk: ”Kan minska lojaliteten”
Efter att Elon Musk tog över som vd på Twitter dröjde det inte länge förrän beskedet kom att bolaget kan behöva minska personalstyrkan med hälften.
I fredags fick Twitters medarbetare beskedet att de inte skulle ta sig till kontoret, och att de som redan var på kontoret skulle bege sig hem. Därefter dröjde det inte länge förrän många av dem låstes ute från sina jobbdatorer och fick ett e-post till sin privata mail om att de hade blivit uppsagda.
Att på ett så känslokallt sätt sparka folk kan dock få stora konsekvenser för bolaget framöver, det menar HR-experten och karriärcoachen Nina Jansdotter.
– Detta liknar att ’göra slut via mail eller sms’ och det är inget som lämnar en skön känsla för någon. De som får behålla sina jobb vet nu vad som gäller, nämligen att detta kan hända igen och då drabba dem. Det kan minska lojaliteten för arbetsgivaren och ligga Twitter i fatet även framöver när de vill rekrytera nya talanger. En del personer kommer då att avböja på grund av hur Twitter hanterade situationen nu, säger Nina Jansdotter till Realtid.
Hon konstaterar att sättet som Twitter gör sig av med sina medarbetare inte är något att rekommendera.
– Techjättarna speciellt i USA är inte precis kända för att alla avsked är så trevliga. Och Musk har tidigare gjort rätt oempatiska avskedanden så det förvånar mig inte. I USA har de också andra regler kring anställningar än vad vi har. Att LAS inte styr så mycket kring vem man får säga upp och inte har både plus och minussidor, säger hon.
Hur borde Twitter ha gjort istället?
– Tagit sig mer tid för att ge de anställda beskedet på ett annat sätt, nämligen personligen och muntligt i ett möte där det finns utrymme för dialog och att det finns någon som kan hjälpa till och bearbeta känslorna som ofta uppkommer vid ett sådant besked, typ kristerapi. En del anställda var självklart beredda på att få gå, men inte alla. Det är ändå skillnad på att få beskedet eller att spekulera i det, säger hon.
Hur ser du på Elon Musks stil när det gäller att hantera medarbetare?
– Han är en aktionsorienterad och impulsiv ledare som tar ofta tar snabba beslut som inte helt känns genomtänkta och kanske inte är förankrade hos alla i ledningsgruppen. Han gillar när det händer saker och drar inget i långbänk. Då drar han hellre vidare till ett nytt projekt, något som intresserar mer. Han drivs däremot av visioner om att göra skillnad. Vill man skapa förändring så kommer inte alla att gilla allt du gör som ledare, men det verkar inte Musk bry sig så mycket om, säger Nina Jansdotter.
Hur lätt är det för de sparkade att få nytt jobb i tider som dessa?
– Det beror på bransch, ålder och kompetens. De som har bra digital kompetens kommer att ha lättare än de som inte har det. Däremot tror jag inte att så många kommer att gå från Twitter till andra techjättar, som till exempel Apple som tidigare har anställt många från Twitter. Istället tror jag att de kommer att gå till mindre och mer disruptiva företag som utmanar de stora, alternativt att de går till vanliga företag som är mitt uppe i en digitaliseringsprocess, säger hon och fortsätter:
– Det är också lättare för dem att få jobb nu när många fick gå samtidigt och det inte blir lika personligt som om bara ett fåtal skulle få sluta. Detta blev ju en global nyhet och det är inte lika ”skamfyllt” att få sluta i en sådan stor raid. Det kan till och med vara positivt då en del andra företag blir empatiska och vill fånga upp de som har blivit ”illa behandlade”, säger hon.
Vad tror du om tiderna för techjättarna – kan fler avsked komma framöver?
– Det tror jag absolut. Det gäller de flesta storföretag överhuvudtaget. Giggmarknaden kommer också att öka. Fler kommer att behöva hoppa runt mer och färre kommer att ha fasta arbeten med allt vad det innebär kring nätverk och arbetskamrater. Vi är sociala varelser som behöver en ”flock” för att må bra, säger Nina Jansdotter.