Jobbsurfade du nyss? Då kan din chef veta om det. I en tid där digital teknik genomsyrar arbetslivet blir frågan om arbetsgivares övervakning alltmer aktuell.
Digitala snokare på jobbet – så blir du övervakad


Mest läst i kategorin
Genom olika verktyg kan dagens arbetsgivare följa medarbetarnas e-post, webbhistorik, chattar och aktivitet på arbetsplatsens nätverk.
Syftet kan vara att skydda företagsinformation eller följa upp produktivitet – men det väcker samtidigt viktiga frågor om integritet.
Missa inte: Stress och ångest när fler övervakas på jobbet. Realtid
”Det finns väldigt lite transparens”, säger Hayley Tsukayama från den digitala rättighetsorganisationen Electronic Frontier Foundation (EFF), till Washington Post.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Tecken på övervakning
Det finns alltid risker om du använder jobbets nätverk eller har installerat jobbrelaterade appar på din privata enhet.
Om du är uppkopplad på företagets wifi eller VPN kan arbetsgivaren potentiellt se din aktivitet, även om du använder en privat enhet. Arbetsverktyg som Microsoft Office, Google Workplace och Slack kan också samla in information om dina chattar, sökningar och mejl.
Företag motiverar ofta övervakningen med att den ska förbättra säkerheten eller arbetskvaliteten, men det kan leda till negativa konsekvenser.
”Anställda som känner sig ständigt övervakade är mindre benägna att ta risker eller tänka kreativt, vilket i längden kan skada företagens framgång”, säger hr-konsulten Bryan Driscoll till Newsweek.

Vill kolla sina anställda – facket säger nej
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten vill göra bakgrundskontroller av dem som söker jobb – men i ena fallet säger facket nej.
Senaste nytt
Vad säger lagen i Sverige?
Enligt Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) måste arbetsgivare ha sakliga skäl för att övervaka anställda och behandla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Arbetsgivaren är skyldig att informera de anställda om vilken typ av övervakning som sker och syftet med den. Dessutom ska övervakningen vara proportionerlig och inte mer ingripande än nödvändigt.
För att skydda din integritet rekommenderar experter att hålla jobb och privatliv separerat. Använd en personlig enhet för privata ärenden och undvik att koppla upp dig på arbetsgivarens nätverk när du gör något som inte är jobbrelaterat.
”När du väl skickar något digitalt, utgå ifrån att det kan ses”, säger Mark Ostrowski, säkerhetsexpert på Check Point Software Technologies.
ANNONS

Otäcka trenden: Chefen förstör för dig med ”Subtilt sabotage”
En utredning av arbetsvillkoren för juridiska rådgivare vid stora företag upptäckte en oroande ökning av mobbning.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.