UPPDATERAD. Som ett led i att bli än mer kundcentrerad omorganiserar Danske Bank all kommersiell verksamhet enligt tre affärsområden.
Danske Bank omorganiserar – Två svenska kvinnor i koncernledningen
Berit Behring, Christian Bornfeld och Johanna Norberg kommer att leda Danske Banks tre affärsområden i samband med en omorganisation som syftar till att fortsätta öka bankens fokus på kund och affär. Det framgår av ett pressmeddelande.
Christian Bornfeld har därmed utsetts till ny chef för privata kunder och Johanna Norberg till ny chef för företagskunder. Christian Bornfeld kommer närmast från ABN Amro där han var chief innovation and technology Officer.
Johanna Norberg är för närvarande vd för Danske Bank Sweden, en roll som hon kommer att ha kvar, och chef för företagsaffären inom affärsområdet privat- och företagskunder. Hon tar därmed ett kliv upp och ansluter till koncernledningen. Tillsammans med Berit Behring, som fortsätter i sin nuvarande roll som chef för storföretag och institutioner, finns det därmed numera två svenska kvinnor i Danske Banks koncernledning.
– Jag är väldigt glad och stolt över att bli en del av koncernledningen och jag ser fram emot att i min nya roll ta ett ännu större ansvar för att göra Danske Bank till en ännu bättre bank för våra kunder. Med hjälp av våra kompetenta medarbetare, bra produkter och starka digitala lösningar, ska vi fortsätta att arbeta hårt för att skapa värde för alla våra kunder och bygga vidare på den starka position vi har på den nordiska marknaden, säger Johanna Norberg, i en skriftlig kommentar till Realtid.
Johanna Norberg och Christian Bornfeld ansluter till bankens ledningsgrupp senast 1 May 2022 där de tillsammans efterträder Glenn Söderholm, som för sin del stannar kvar som senior rådgivare.
Senast 1 maj 2022 delas det nuvarande affärsområdet privat- och företagskunder upp.