Aktiv värdeförvaltning har haft det tufft i över ett decennium i en miljö med extremt låga räntor. I takt med att läget nu förändras och värderingarna blir alltmer attraktiva så ökar intresset för klassisk bolagsanalys och aktiv värdeförvaltning. Det säger Charlotte Åsberg som rekryterats från SBAB till ny produktchef på Skagen Fonder.
Charlotte Åsberg: "Viktigt öka förståelsen för vad man de facto investerar i"
Vad var det som lockade med Skagen Fonder?
– Jag kände att jag ville tillbaka till investeringssidan igen efter några år på kreditsidan. Skagen är ett välkänt varumärke för mig och jag gillar verkligen bolagets entreprenöriella anda och de värderingar som fondbolaget står för. Att man går sin egen väg med ett starkt och genuint kundfokus tilltalar mig och när tillfället dök upp så var valet enkelt, säger Charlotte Åsberg och tillägger:
– Det är också spännande att se vad vi kan åstadkomma i termer av produktutveckling inom Skagen på sikt.
Vad kommer du att göra/ansvara för i din nya roll?
– För att möta efterfrågan hos både institutionella- och privatkunder stärker nu Skagen upp och rekryteringen av mig är ett resultat av det. Vi arbetar med aktiv värdeförvaltning som haft det tufft i över ett decennium i en miljö med extremt låga räntor. I takt med att läget nu förändras och värderingarna blir alltmer attraktiva så ser vi att intresset för klassisk bolagsanalys och aktiv värdeförvaltning ökar.
”Ska öka tilltron till att kunna skapa långsiktigt värde till kunderna”
– Mitt uppdrag inbegriper alla kundsegment och innebär att jag kommer vara ute och träffa kunder samt inta rollen som produktspecialist. Målet är att stärka Skagens varumärke och öka marknadens tilltro till vår möjlighet att skapa långsiktigt värde till våra kunder.
– I tider av oro som just nu präglar vår omvärld och marknaden är det viktigare än någonsin att synas, vara tillgänglig och finnas till för frågor och funderingar kring vår investeringsstrategi och våra aktivt förvaltade fonder.
Det finns ett stort fondutbud idag, hur ska du jobba för att få Skagen Fonder att sticka ut (ännu) mer?
– Vi kommer fortsätta att göra det vi alltid har gjort, men än mer tydligt. Vi arbetar med aktiv och global förvaltning, med breda mandat som ger oss friheten att söka efter det allra bästa investeringsmöjligheterna världen över. Vi följer inte index och vi letar efter undervärderade bolag med stor omvärderingspotential.
– Vi har en direkt och aktiv dialog med de bolag vi investerar i vilket innebär att vi kan påverkar bolagen i en positiv och mer hållbar riktning. Som ett exempel har vi haft ESG som en central del av vår investeringsprocess sedan 2002, och vi jobbar hela tiden med att förstärka integrationen av hållbarhet i vår investeringsprocess.
”Ser intressanta möjligheter på tillväxtmarknaderna”
– Med det sagt så kommer jag arbeta för att ytterligare förtydliga kommunikationen kring vad som faktiskt utmärker oss, hur vi arbetar, vad vi investerar i och hur våra fonder kan utgöra ett bra komplement till andra investeringar i en långsiktig portfölj.
– Mot bakgrund av det senaste årets nedgångar på världens börser har värderingarna nu kommit ner till ännu mer attraktiva nivåer vilket skapar goda förutsättningar för värdetillväxt när marknaderna återhämtar sig. Inte minst på tillväxtmarknaderna ser vi intressanta möjligheter just nu.
Vad ser du mest fram emot?
– Jag ser fram emot att träffa våra kunder, kommunicera kring våra produkter, öka transparensen och på nytt stärka Skagens varumärke på den svenska marknaden.
Finns det något på fondmarknaden idag som du skulle vilja ändra på?
– Vi i fondbranschen har ett stort ansvar för att driva omställningen och ställa krav på de bolag man investerar i. Här finns det såklart massor att göra.
”Viktigt fortsätta utveckla branschen”
–Ett annat viktigt område är att ytterligare öka transparensen och att underlätta jämförelser mellan olika fonder för den enskilde spararen. Det är viktigt för att fortsätta utveckla branschen och arbeta för att öka förståelsen för vad man de facto investerar i.
– Vidare har fondmarknaden reglerats väldigt mycket på senare tid vilket i många avseenden är positivt, men i vissa fall kan regleringar och krav också vara hämmande. Detta behöver man vara lyhörd för och beakta så att branschen inte blir ännu mer svårhanterad i framtiden.
Vad tar du med dig i form av kunskap från ditt tidigare jobb på SBAB?
– Mina år på kreditsidan har gett mig en bredd och en ökad förståelse för helheten. Jag har haft förmånen att få arbeta både inom Privatsidan och inom företagssidan och det har också gett mig olika perspektiv utifrån ett finansieringsperspektiv. SBAB är ett fantastiskt företag med stort driv och stort kundfokus. Jag trivdes väldigt bra där men var sak har sin tid.
Vad är din drivkraft?
– Jag har ett stort engagemang och driv för det jag tror på. Jag tror på aktiv förvaltning och Skagens förmåga att skapa värde och därför kändes det naturligt att ansluta till Skagen. Jag har alltid haft ett stort kundfokus och drivs såklart av att se kunderna lyckas med sina investeringar. Vidare trivs jag i en entreprenöriell miljö och är av den tesen att ”trivs du så kommer drivet av sig själv”.
Har du någon ledarskapsförebild?
– Finns många inspirationskällor men jag tror faktiskt att min allra största förebild är Astrid Lindgren sedan jag var barn. Hur hon inspirerat barn i flera generationer att vara sig själv och att gå sin egen väg. Det har väglett mig i livet.
Vad gör du när du inte jobbar?
– När jag inte arbetar så umgås jag med mina barn, tycker om att promenera, träffa vänner och resa när tillfälle ges. Jag har också en stor passion för dans och är faktiskt dansinstruktör på fritiden vilket ger mig massor av energi!
Ditt bästa tips för återhämtning?
– Unna dig tid för dig själv, gör sådant som fyller på just din energi.
Ditt bästa karriärtips?
– Följ ditt hjärta – hitta något som du brinner för och omge dig av positiva människor. Gör du det så kommer det att leda dig framåt.
– Var modig – man ångrar aldrig det man gör, bara det man inte gör. Vad är det värsta som kan hända? Gå inte i trygghetsfällan!