Realtid

Big Tech lämnar lyxlivet: "Monster som behövde dödas"

En bild på några unga personer som står i en grupp och som verkar ha det trevligt tillsammans. Glada miner och härlig stämning.
Sötebrödsdagarna verkar vara över för anställda på de stora amerikanska techbolagen. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 30 okt. 2024Publicerad: 30 okt. 2024

Techvärldens guldålder av generösa förmåner går mot sitt slut. Efter skandalen ”Grubgate” signalerar Meta och Google en ny och betydligt stramare kurs för sina anställda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under årtionden har företag som Google och Meta erbjudit lyxiga förmåner som gratis måltider, träningspass, tvättservice och bonusar – för att locka till sig teknisk kompetens. Nu visar en ny era av nedskärningar, effektiviseringar och uppsägningar att dessa förmåner är på väg att försvinna.

”Under åren mellan 2010 och 2021 var det som om de anställda styrde. Men plötsligt vändes allt upp och ner”, säger en före detta Instagram-anställd till Business Insider.

Med en allt hårdare arbetsmarknad för techsektorn, där jobbannonserna enligt enligt jobbsökningsplattformen Indeed har sjunkit med 30 procent från nivån före pandemin, har företag fått större makt och minskat på förmånerna.

Läs även: Rapport: Dessa förmåner skapar mest engagemang. Realtid

Missbrukade sina förmåner

Händelsen ”Grubgate”, där Meta sparkade flera anställda för att de missbrukat sina måltidskuponger för att köpa andra varor, har satt strålkastare på hur utbrett förmånsfusket är inom techindustrin.

En tidigare Meta-anställd berättar för Business Insider att människor började använda företagets tvättförmån för att tvätta både sina egna och familjemedlemmars kläder. Andra använde resebidrag på motsvarande 27 500 kronor för att få kvitton som sedan kunde återbetalas.

När företag som Meta och Google började erbjuda förmåner som gratis mat och tvättservice under 2000-talet, blev detta snabbt en norm i Silicon Valley för att attrahera talanger. Efter att techföretag på senare tid genomfört stora uppsägningar och nedskärningar, har denna ”lönsamhet på bekostnad av anställda” börjat ifrågasättas.

ANNONS

Missa inte: Molnkriget mellan Microsoft och Google intensifieras. Realtid

ANNONS

Guldåldern verkar vara över

Bruce Daisley, tidigare chef på Twitter, beskriver det ”ett monster som behövde dödas”.

Enligt Patrick Mork, tidigare marknadschef på Google Play, har denna förändring inte bara påverkat arbetsmiljön, utan också eroderat ledarskapet och tydligheten inom företagen.

”Arbetsgivare fokuserar inte på det som inte mäts – och det som inte mäts är kultur, ledarskap och värderingar”, säger han.

Analytiker menar att denna kulturförändring är här för att stanna och att techbolagens guldålder för förmåner snart kan vara över.

Läs även: Mark Zuckerberg på topp efter Meta-kross. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS