Realtid

Bankprofil blir telekomtopp: ”Ett bolag som det inte går att säga nej till”

Ralf Bagner, ny presschef på Ericsson.
"I min värld är Ericsson ett bolag som det inte går att säga nej till om ett jobberbjudande dyker upp. Det gjorde det i mitt fall och jag kan inte vara stoltare över att få vara här än vad jag är", säger Ralf Bagner till Realtid.
Anders Frick
Uppdaterad: 30 mars 2023Publicerad: 30 mars 2023

Somliga skulle säga att han går ur askan i elden. Ralf Bagner själv säger att bytet från Swedbank till Ericsson var ett erbjudande som han inte kunde tacka nej till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

19 nov. 2024

Sedan 2020 har Ralf Bagner arbetat med press och media på Swedbank, den senaste tiden som pressansvarig. Men sedan en vecka tillbaka arbetar han istället för telekomjätten Ericsson, i rollen som presschef.

På Ericsson fajtas han bland annat med kommunikativa utmaningar kring styrelser som inte får ansvarsfrihet,  en vd som får 12 miljoner kronor mindre i lön,  miljardböter, avhoppade chefer, besparingskrav i mångmiljardklassen,  samt Ericssons starkt ifrågasatta köp av molnkommunikationsbolaget Vonage för 63 miljarder kronor.

– I min värld är Ericsson ett bolag som det inte går att säga nej till om ett jobberbjudande dyker upp. Det gjorde det i mitt fall och jag kan inte vara stoltare över att få vara här än vad jag är, säger Ralf Bagner till Realtid.

Innan Swedbank arbetade han bland annat för Telia, Vattenfall, Skånska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad, Blekinge Läns Tidning samt Dagens Nyheter.

Vad var mest givande respektive utmanande på Swedbank?
– Swedbank har, precis som Ericsson, med sin långa historia verkligen en speciell plats i många svenskars hjärtan och medvetande. Det är fantastiskt att arbeta för ett företag som verkligen alla har synpunkter på, oavsett om man är kund eller inte. Inflödet av frågor är i princip konstant högt. Ena stunden kunde jag prata med en internationell nyhetsbyrå för att några sekunder senare svara på frågor om öppettider på ett bankkontor i Norrland. Ibland kunde den största utmaningen vara att få tiden att räcka, säger Ralf Bagner.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS