Kängan mot branschen: ”Respektera sociala medier”

reklambranschenreklambranschen
Åratal av varumärkesbyggande på sociala medier är ingenting mot ett enda superviralt inlägg, menar experten. (Foto: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

Reklammarknaden befinner sig i ett stort skifte som marknadsföringsbranschen ännu inte har tagit till sig, hävdar en expert.

Rikard Jansson

Gary Vaynerchuck, vd på Vayner Media, var en tidig investerare i Twitter, numera X.

Han har ägnat inte mindre än 15 år på att bygga upp en position på plattformen.

Trots detta räcker det i dag med ett enda viralt inlägg eller klipp för att någon ska få mer exponering än honom.

Annons

”För första gången i marknadsföringens historia kan du lägga upp något utan att behöva betala för att förstärka det och få miljontals människor att se det”, säger han till CNBC.

Störst marknadsföringstrender

Nu kommer Vaynerchuck med en tydlig uppmaning till reklambranschen: respektera konsten, hantverket och annonserna på sociala medier.

”Ju längre tid du väntar, desto större sannolikhet att nya konkurrerande startups tar marknadsandelar från din verksamhet”, säger han.

Annons

Branschexperter har analyserat de makro- och mikrotrender som påverkar dagens reklambransch. Sifo Kantar har listat årets tio mest betydelsefulla marknadsföringstrender.

För att optimera sina strategier och förbli konkurrenskraftiga bör man bland annat integrera AI i verksamheten, ha fingertoppskänsla för kulturella skillnader samt lägga större fokus på uppmärksamhet och känslor.

Läs mer:
Swedbanks Youtubeprofil startar eget: ”Jag är sjukt taggad”. Realtid
Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög. Realtid

Annons

Annons