Realtid

Juristen om elbolagets smygändring: ”En avtalspart kan inte ensidigt ändra villkor”

Ulrika Edlund, jurist på Konsumentverket.
"Allmänt gäller att ingångna avtal ska hållas. En avtalspart kan inte ensidigt ändra villkor i ett avtal om det inte finns stöd för ändringen i det ursprungliga avtalet", säger Ulrika Edlund, jurist på Konsumentverket.
Anders Frick
Uppdaterad: 11 okt. 2022Publicerad: 11 okt. 2022

Elbolaget Greenely skapade förmånliga avtal åt sig självt – utan att informera kunderna. Det går emot principen om att ingångna avtal ska hållas, säger Konsumentverkets jurist till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid har avslöjat att elhandelsbolaget Greenely ändrade sina avtalsvillkor för producenter av solel och gjorde dem mycket mer förmånliga för bolaget självt – men struntade i att meddela förändringen till kunderna.

Först efter flera påstötningar från Realtid så lovade bolaget att kompensera de kunder som upptäckte bolagets bakvända tillvägagångssätt. Det är något som Konsumentverkets jurist Ulrika Edlund tycker låter bakvänt.

– Allmänt gäller att ingångna avtal ska hållas. En avtalspart kan inte ensidigt ändra villkor i ett avtal om det inte finns stöd för ändringen i det ursprungliga avtalet, säger Ulrika Edlund till Realtid.

Hon poängterar att myndigheten inte har något pågående ärende mot Greenely och att hennes uttalanden därför inte har något med Greenely att göra utan enbart är allmänna kommentarer. Dessutom är det inte sannolikt att Konsumentverket ens skulle komma att initiera ett ärende mot Greenely då hemmaproducenter av solel i lagens mening inte är att betrakta som konsumenter.

– Den konsumenträttsliga lagstiftningen tar sikte på att skydda konsumenten i situationer där denne är köpare av varor och tjänster. Vid produktion av el från solceller och försäljning av överskottsel är konsumenten att betrakta som producent och säljare av el och den konsumenträttsliga lagstiftningen blir därför inte tillämplig, säger hon.

Upplever ni att det för närvarande kommer in fler klagomål än vanligt på elhandelsbolag när det gäller just solceller?
– Konsumentverket tar emot anmälningar från konsumenter avseende solceller. Tyvärr är det svårt att få fram statistik ur systemet avseende hur många anmälningar som handlar om att konsumenten har problem som är kopplade till solceller. De flesta anmälningarna handlar dock om att konsumenten har fått problem med leveransen eller installationen av anläggningen, säger Ulrika Edlund.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
globala
Spela klippet

Globala skiftet – här är landet som kan bli framtidens jätte

Med en befolkning större än Kinas och en ekonomi som växer i rekordfart kan en ny global jätte vara på väg att utmana den rådande ordningen. I en tid då den ekonomiska världsordningen står inför stora förändringar behåller USA fortfarande sin position som världens största ekonomi – med Kina på en stark andraplats. Men ett […]