Realtid

Vinges vd om storsatsningen på AI: ”Ger en ordentlig tidsbesparing”

Maria-Pia Hope, vd för Vinge.
"Samhället och omvärlden blir alltmer komplext och kraven på oss som rådgivare har ökat de senaste fem-tio åren. Att då kunna få mer tid över till våra klienter och att sätta sig in i olika regelverk, det är definitivt en positiv utveckling", säger Maria-Pia Hope, vd för Vinge.
Anders Frick
Uppdaterad: 21 jan. 2024Publicerad: 21 jan. 2024

Att skanna igenom ett 200-sidigt dokument och summera de främsta huvudpunkterna eller att jämföra två olika versioner av avtal – det är bara två av många saker som advokatfirman Vinges nya AI-system kan göra. Inom kort införs systemet på bred front, och resultatet kommer att bli en kraftig tidsbesparing för Vinges medarbetare. Det säger vd Maria-Pia Hope i en exklusiv intervju med Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under hösten testade 170 jurister från Vinge en AI-lösning från amerikanska Harvey – och resultatet gav mersmak. Nu kommer verktyget att införas inom hela Vinges organisation.

– Harvey kan skanna igenom ett 200-sidigt avtal och summera vilka huvudpunkterna är, och om man har fått en justerad version av ett dokument så kan man be verktyget att visualisera och kommentera de viktigaste ändringarna. Det behövs visserligen handpåläggning av resultatet, men grundprodukten håller väldigt hög kvalitet, säger Maria-Pia Hope till Realtid.

Hon förklarar att AI är intressant för advokatbranschen eftersom det möjliggör en kraftig effektivisering av ”mekaniska moment”, men har svårt att ge en exakt bedömning om hur mycket tid som just Vinge kommer att spara.

– Helt klart ger AI en ordentlig tidsbesparing som våra medarbetare istället kan lägga på den avancerade juridiken och annat som kunderna uppskattar allra mest. Dessutom kommer vi att få mer tid över att utbilda våra yngre medarbetare, säger Maria-Pia Hope.

Traditionellt sett så är det ofta de mer juniora medarbetarna som genomför många av de arbetsuppgifter som AI-systemen framöver kommer att utföra, men Maria-Pia Hope tror inte att det därmed medför att de yngre går miste om viktiga utbildningsmoment som annars skulle ge erfarenhet. Hon drar istället en parallell till när e-post infördes på 1990-talet och konstaterar att det då blev väldigt mycket lättare och effektivt för alla att arbeta.

– Samhället och omvärlden blir alltmer komplext och kraven på oss som rådgivare har ökat de senaste fem-tio åren. Att då kunna få mer tid över till våra klienter och att sätta sig in i olika regelverk, det är definitivt en positiv utveckling, säger hon.

Den allra främsta framgången tror Maria-Pia Hope kommer att inträffa när AI-verktygen kopplas ihop med Vinges stora dokumenthanteringssystem och dokumentbank med mallar.

– Vårt dokumenthanteringssystem är verkligen en guldgruva, och att koppla på AI på den är otroligt spännande för där kan man gå längre än att enbart hantera det mekaniska och administrativa. Det kommer också lösningar som kan söka igenom externa databaser, vilket också har en väldigt stor potential, säger hon.

ANNONS

För att en AI-lösning ska bli riktigt bra så behöver den ju tränas både på er – och konkurrenternas – juridiska historik. Hur ser ni på den balansen?
– Jag tror inte att vi kommer att se den utvecklingen i närtid. Klientdata är ju konfidentiell och det advokatetiska regelverket gör att den utvecklingen blir svår, säger hon.

Hur långt har ni kommit med implementationen av just Harveys system hos Vinge?
– I höstas körde vi ett pilotprojekt, och nu har vi licenser och använder systemet i praktiken inom ett antal verksamhetsområden, från M&A till bank och finans. Men det är fortfarande lite av ett teststadium för att se var någonstans som lösningen är mest relevant, säger hon.

Vad säger dina medarbetare om lösningen?
– Efter pilotprojektet fick vi väldigt positiv feedback där man framförallt konstaterade stora möjligheter att effektivisera mekaniska moment, säger hon.

Med hjälp av juridiska ”GPT:s”  så kan kunderna själva göra mycket av ”ert” jobb – hur ser du på det?
– Den utvecklingen ser vi redan idag när bolagsjuristavdelningar använder lösningar av den typen. Men vi ser till att vara fortsatt relevanta genom att själva ha bra AI-lösningar, säger hon.

Förutom Harvey så använder ni även AI-tjänsten DeepL – hurdå?
– Vi använder DeepL för att översätta stora mängder text från exempelvis engelska till svenska, och resultatet är riktigt bra. Däremot behöver resultatet verifieras av en person med god språkkänsla. Vi är även väldigt intresserade av Microsoft:s Copilot, som definitivt kommer att underlätta för hur vi jobbar med exempelvis e-post och presentationer, säger hon.

Vad är era främsta frågetecken kring AI?
Det är intressant att följa turerna kring reglering av AI. Här har till exempel Storbritannien och EU gjort olika vägval, där Storbritannien vill uppmuntra innovation medan EU snarare vill reglera. Vi ser fram emot hur den slutliga versionen av EU-förordningen kommer att se ut, för den kommer även ha påverkan på hur advokater i EU kan arbeta med AI, säger Maria-Pia Hope.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS