Realtid

Ving på rekordnivåer igen – "Det har stundtals varit en mardrömslik situation de senaste två åren"

I oktober 2019 firade Petter Stordalen, Magnus Wikner och Harald Mix affären där Stordalen och Altor blev nya storägare av Ving. Fyra månader senare var covid ett faktum. Nu, efter två år med mardrömslika situationer noterar Ving rekordbokningar, igen. Foto: Ving
Torbjörn Isacson
Uppdaterad: 18 feb. 2022Publicerad: 18 feb. 2022

Den Altor- och Petter Stordalen-kontrollerade charterjätten har haft bokningsrekord de senaste veckorna, snittpriserna för sommaren är högre än före pandemin och kostnaderna har pressats.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

25 dec. 2024

SAS kapades på onsdagens Stockholmsbörs sedan en analys av den norska investmentbanken DNB talar om att en rekonstruktion inte kan undvikas. Detta kommer bara ett par veckor efter att restriktionerna hävts, och intresset för flygande åter tagit rejäl fart.

–Vi har haft ett otroligt tryck i bokningarna, säger Magnus Wikner, vd för Nordic Leisure Travel Group, där bland annat Ving ingår, till Realtid.

Enligt Wikner har Ving-koncernen har aldrig bokat så många sommarresor under vecka fem och sex som i år, det vill säga datumen 21 januari till 13 februari. Det beror till stor del på att släppandet av restriktionerna gjort att resor bokats aningen senare än vanligt, men att när bokningarna väl tog fart så är det många som vill resa.

–Det är en tydlig ketchupeffekt, säger Magnus Wikner.

Det är framför allt sommarresor som bokas, där destinationer som nordbor åkt till under många år, som Spanien, Grekland och Cypern, dominerar. Vintertid är Kanarieöarna överlägset störst.

–Vi har också sett en stor ökning på riktigt exklusiva resor. Det verkar vara många som nu verkligen vill passa på och göra drömresan, som att åka till Maldiverna, säger Magnus Wikner.

Samtidigt har priserna återhämtat sig. Enligt Magnus Wikner är priserna på koncernens sommarresor klart högre nu än de var sommaren 2019, alltså innan världen hade hört talas om coronaviruset.

Den totala volymen på marknaden är dock något lägre än den var tidigare, det tar tid att få tillbaka bland annat flygkapacitet efter pandemin.

ANNONS

Men samtidigt som bokningarna ökar och priserna stiger så har Ving-gruppen minskat sina kostnader under senare år.

–Vi var tvingade att snabbt se över kostnaderna, och har utmanat oss själva på ett sätt som vi kanske inte brukar göra, säger Magnus Wikner, som varit vd för koncernen sedan 2013.

–Vi har hittat nya sätt att jobba. Mycket av det kommer inte bara att få kortsiktiga effekter, utan också på längre sikt.

Liksom SAS har Ving varit ett av de företag som drabbats allra hårdast under pandemin. Det kommer bokslutet över det brutna räkenskapsåret, som släpps om ett par veckor, att visa ännu en gång.

–Det har stundtals varit en mardrömslik situation de senaste två åren, konstaterar Magnus Wikner.

Förutom att resandet sjönk som en sten sitter koncernen på stora fasta åtaganden i form av hyror för hotell och flygplan.

Det senast redovisade räkenskapsåret innebar en förlust efter finansiella poster på 1,37 miljarder kronor, medan omsättningen sjönk till 4,8 miljarder kronor i den då nybildade koncernen.

Därmed förbrukades en stor del av de 1,5 miljarder som storägarna med riskkapitalbolaget Altor och Petter Stordalen i spetsen stoppade in i nyemissioner i samband med att de tog över verksamheten från den havererade resekoncernen Thomas Cook. Harald Mix Altor och Petter Stordalens Strawberry Equity gick med vardera 40 procent av kapitalet in i Nordic Leisure Travel Group bara några månader innan coronapandemin lamslog resebranschen. Riskkapitalbolaget TDR stod för resterande 20 procent i resekoncernen.

ANNONS

Av koncernens egna kapital återstod då endast 525 miljoner kronor, medan immateriella anläggningstillgångar togs upp till hela 2,3 miljarder kronor i den då förlustbringande verksamheten.

Förutom tillskott från ägarna har Ving-koncernen fått kreditfaciliteter från Petter Stordalens huvudfinansiär DNB och statliga stödkrediter och lån från Vaekstfonden i Danmark, Innovasion Norge och en statsfinansierad kreditfacilitet från Exportkreditnämnden i Sverige. Enligt uppgift har både ägarna och finansiärerna tvingats ställa upp med ytterligare kapital under det hårt pressade fjolåret, något som Magnus Wikner inte vill kommentera.

Gruppen, där bland annat Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, och flygbolaget Sunclass Airlines ingår, säljer resor från Sverige, Danmark, Norge och Finland.

–Under pandemin har vi fått se hur betydelsefull kommunikationen är från myndigheter och media, säger Magnus Wikner.

–Det ger omedelbara effekter som syns på bokningarna bara timmar efter nya besked på en presskonferens.

Danmark gick ut redan förra våren med en plan för att öppna samhället i fyra steg, vilket enligt Magnus Wikner gjorde det mycket mer förutsägbart för folk. Norge och Finland har däremot varit mer stängda, och där syns fortfarande en eftersläpning på effekterna av att restriktionerna släppts.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]