Realtid

Tvistlösargigant driver Pricerunners miljardskadestånd: ”Redo för många års kamp”

Pricerunner, Google, Klarna, Creades, Mikael Lindahl
"Om amerikanska techjättar genom sina plattformar tillåts härja fritt och manipulera marknader så kan vi räkna med att många techbolag i Europa drabbas långt utanför den marknad för produkt- och prisjämförelser som nu står i fokus", säger Pricerunners vd Mikael Lindahl till Realtid. Foto: Pricerunner
Anders Frick
Uppdaterad: 07 feb. 2022Publicerad: 07 feb. 2022

Ett flertal advokatbyråer, skadeberäkningsexperter samt det schweiziska tvistfinansieringsbolaget Nivalion hjälper Pricerunner att driva mångmiljardsstämningen mot Google. Pricerunners vd säger till Realtid att de är redo för en långdragen tvist.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Prisjämförelsesajten Pricerunner har stämt Google på ungefär 22 miljarder kronor. Bakgrunden är att EU-kommissionen fastställt att Google brutit mot konkurrenslagstiftningen genom att manipulera sökresultat på ett sätt att det gynnar bolagets egna produkt- och prisjämförelsetjänst.

Trots att det handlar om stora belopp, även för Creades med flera, så kommer stämningen inte att kosta Pricerunner någonting.

– Vi har tagit hjälp av en schweizisk litigation fund, Nivalion, som tar alla kostnader för caset. De tar kostnaderna för att de, liksom vi, bedömer att vi kommer att lyckas, och när vi vinner så kommer Nivalion att få en andel av skadeståndet, säger Mikael Lindahl, vd för Pricerunner, till Realtid.

Han förklarar att Pricerunner inte har några kostnader för stämningen, men att man hade genomfört den oavsett om bolaget vore noterat eller privatägd.

– Det är ju lite som Davids kamp mot Goliat, men vi är enormt väl förberedda och är redo för många års kamp, säger Mikael Lindahl.

Förutom Nivalion har Pricerunner även tagit hjälp av ett flertal olika advokatbyråer i Stockholm och på fem andra marknader, samt av europeiska skadeberäkningsexperter. Han vill dock inte säga vilka de är.

Enligt Pricerunner har revisionsbyrån Grant Thornton kommit fram till att erbjudandena som visas i Googles jämförelsetjänst är 12–14 procent dyrare än de som visas i andra tjänster. För de populäraste områdena kläder och skor är priserna 16–37 procent högre – något som Pricerunner menar gör att EU:s konsumenter varje år betalar mångmiljardbelopp i överpriser.

För Pricerunner är detta mer än en kamp mellan enbart Google och Pricerunner:

ANNONS

– Om amerikanska techjättar genom sina plattformar tillåts härja fritt och manipulera marknader så kan vi räkna med att många techbolag i Europa drabbas långt utanför den marknad för produkt- och prisjämförelser som nu står i fokus, säger Mikael Lindahl.

När Klarna i höstas köpte Pricerunner kom köpet med en klausul som förutsätter att myndigheterna ger sitt godkännande, så formellt sett är affären fortfarande inte genomförd. Enligt Mikael Lindahl så räknar bolaget fortsatt med att det kommer att ske under första kvartalet i år.

Samarbetet mellan Pricerunner och Nivalion får följdeffekter även för svenska Litigium Capital, då Realtid nyligen berättade om att Litigium och Nivalion nyligen skapat ett partnerskap som ska ge Nivalion ökad exponering mot en bredare pipeline av potentiella transaktioner i Norden.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Har du koll på årets bästa Sverigefonder?

Med en avkastning på över 20 procent ligger den här Sverigefonden i täten för att bli årets mest framgångsrika. Nu återstår bara några få handelsdagar innan vinnaren kan koras. Årets fondresultat visar på en imponerande utveckling där flera Sverigefonder har överträffat förväntningarna med en uppgång på över 20 procent, vilket är bättre än de breda […]