Den kinesiska e-handelsjätten Temu riskerar miljardböter när EU inleder en omfattande granskning av både olagliga produkter och beroendeframkallande design i företagets app.
Temu kan få saftiga böter för misstänkt lurendrejeri
Europeiska kommissionen meddelade på torsdagen att man kommer undersöka om Temu har tillåtit försäljning av olagliga produkter, samt om plattformen använder beroendeframkallande designfunktioner som bryter mot reglerna i Digital Services Act (DSA).
”Vi vill se till att Temu följer DSA, särskilt genom att säkerställa att produkterna på deras plattform uppfyller EU-standarder och inte skadar konsumenter”, säger EU:s teknik- och konkurrenschef Margrethe Vestager.
Missa inte: Glöm Shein och Temu – här är det nästan ännu värre. Dagens PS
Spelliknande system
Utredningen riktar in sig på flera aspekter av Temus plattform.
Förutom misstänkt försäljning av illegala produkter kommer EU också att granska plattformens användning av spelliknande belöningssystem och rekommendationer som ska locka användare till frekventa köp.
Denna utformning, som av kritiker betraktas som beroendeframkallande, är en del av vad konsumentorganisationen BEUC och dess 17 nationella medlemmar lyft fram i sina klagomål till kommissionen, rapporterar CNBC.
Läs även: Nya larm om giftiga varor på shoppingsajterna. News55
Miljardböter
Temu har vuxit kraftigt och har i dag omkring 92 miljoner användare inom EU:s 27 medlemsländer.
Plattformen ägs av kinesiska e-handelsjätten PDD Holdings och riskerar att behöva betala upp till 6 procent av sin globala omsättning i böter om man befinns skyldig till brott mot DSA. Ett ansenligt belopp, då deras mål är att omsätta motsvarande 600 miljarder kronor under 2024.
Dessutom kommer EU att undersöka om Temu följer kravet att ge forskare tillgång till plattformens offentligt tillgängliga data, något som regleras inom DSA för att skydda kunderna genom att säkerställa öppenhet och ansvarstagande.
Kommer att samarbeta
Enligt Reuters överväger Temu gå med i en grupp med liknande företag för att motverka försäljning av förfalskade produkter online i Europa.
Och i ett mejlsvar till Realtid skriver företaget bland annat att “Temu tar sina skyldigheter enligt DSA på allvar” och “vi kommer att samarbeta fullt ut med tillsynsmyndigheter för att stödja vårt gemensamma mål om en säker, pålitlig marknadsplats för konsumenter.”
Läs även: Nordiska handlare vallfärdar till Klarna-utmanaren. Realtid